Precis som med kommunikatörer diskuteras till och från antalet personalvetare, framför allt i offentlig sektor. Enligt en del kritiker är de för många.

– Det ökade distansarbetet och omställningen i samband med covid-19-pandemin satte verkligen HR- och personalvetares kompetens och roll på kartan. De stöttade chefer och utbildade dem i alla nya regelverk, hjälpte medarbetare, såg till att många kunde arbeta hemifrån och gjorde en mängd andra insatser, säger Nina Forssblad, professionsanalytiker på Akavia.

Det nya delvis distansbaserade arbetslivet ställer till viss del andra krav på personalvetare och HR än vad som gjordes tidigare. Det gäller inte minst frågor om arbetsmiljö och de anställdas välmående.

Goda jobbmöjligheter för personalvetare framåt

Enligt Akavias senaste arbetsmarknadsundersökning är det bra jobbmöjligheter för personalvetare, och det gäller även nyexaminerade, även om den pågående lågkonjunkturen har medfört ett hack i kurvan.

– Många får sina första jobb där de har gjort sin praktik.

Samma undersökning visar att åtta av tio studerande inom personalvetenskap/HR arbetar parallellt med studierna, vilket är en betydligt högre andel än för andra studentgrupper.

– Jag tror att det för den här gruppen är extra viktigt att man redan under studie­tiden kommer i kontakt med arbetslivet, dels för att få en förståelse för hur det fungerar, dels för att knyta kontakter.

Alla grundkompetenser inom HR påverkas av digitaliseringen

Precis som många andra behöver HR/personalvetare
i dag ha åtminstone grundläggande tekniskt kunnande och förståelse inom informa­tionsteknik, digitalisering och automatisering. Alla grundkompetenser inom HR, vare sig det är frågan om beteendevetenskap, arbetsrätt, arbetsmiljö, rekrytering eller något annat, påverkas av digitaliseringen.

Ett HR-område som blir allt viktigare är förståelse för hur företaget, organisationen eller myndigheten bör eller kan tänkas arbeta om några år, och vilken struktur som man bör ha för att veta vilka kompetenser som då behövs, och inte minst hur man ska kunna attrahera, utveckla och behålla dessa kompetenser.

– Arbetsgivare betonar ofta att kunskaper om affären, affärsmässigheten, är en vik­tig kompetens för personal­vetare/HR, att man verkligen förstår de ekonomiska förutsättningarna för verksamheten och HR:s roll i den, säger Nina Forssblad.

Tre framtids­faktorer för personalvetare

  1. Ökat distansarbete.
  2. Digitalisering.
  3. Kunskaper i ekonomi.

Läs också: Lönestatistik: Så mycket tjänar personalvetare 2023

Läs också: Framtidens kompetens: Personalvetare – AI driver förändring

Läs också: Personalvetare irriterar sig på härskartekniker

5 faktorer som förändrar ditt yrke i framtiden

Den gröna omställningen. En åldrande befolkning. Det skärpta omvärldsläget. Artificiell intelligens. Kompetensbrist.
Det är fem faktorer som väntas få stor påverkan på arbetsmarknaden kommande år.

Denna framtidsspaning publicerades i maj 2024.

Faktorerna som förändrar ditt yrke i framtiden

Tre faktorer som påverkar ekonomers yrke i framtiden

4 faktorer påverkar framtidens jurister

Fem faktorer som påverkar samhällsvetare i framtiden

Två faktorer som påverkar it-yrken

Tre faktorer som påverkar personalvetare i framtiden

Fem faktorer som påverkar kommunikatörer i framtiden

Bli medlem i Akavia

Akavia är förbundet för dig som är akademiker. Genom oss får du råd och stöd genom hela arbetslivet. Akavia ger dig full utväxling på din karriär. Läs mer om vad du får som medlem.