Det råder snålblåst på arbetsmarknaden för kommunikatörer. I oktober förra året var 1627 kommunikatörer inskrivna som arbetslösa, vilket är 27 procent fler än samma månad förra året. Jämfört med oktober 2022 handlar det om en ökning på nästan 59 procent. Det visar Arbetsförmedlingens nya statistik som Aspekt har tagit del av. Mathias Wellström, karriärexpert på branschorganisationen Sveriges kommunikatörer och medgrundare av rekryteringsbyrån Trib, berättar för Aspekt vad i synnerhet yngre kommunikatörer kan göra för att öka sina chanser till jobb i dessa mer knapra tider.
– Högre räntor, inflation, ett krig i närområdet och en ganska ordentlig konsumtionsnedgång har sammantaget lett till en perfekt storm på arbetsmarknaden. Lägg därtill att en kraftfull teknik i form av AI har lanserats, vilket i sin tur förändrar förutsättningarna och behoven, säger han.
AI-kunskap är en hygienfaktor
En sak tycks vara säker – att ha grundläggande kunskap om och förmåga att använda AI-verktyg börjar förmodligen redan nu att bli ett minimikrav i branschen. Den kommunikatör som inte har den kunskapen kommer att få det tufft framöver.– Om man känner sig osäker på hur man kan använda AI för att bli en bättre kommunikatör, är man nog så illa tvungen att på något sätt kompetensutveckla sig. Inte nödvändigtvis gå en kurs, utan det viktigaste är att man är nyfiken, utmanar sig själv och i någon form skaffar sig kunskapen. Att hålla sig ajour och ständigt lära sig nytt hör till arbetsbeskrivningen för kommunikatörer.
Trängsel till de utannonserade tjänsterna
Ett klassiskt misstag som ny på arbetsmarknaden är att enbart söka utannonserade jobb, menar han. Lika viktigt är att bygga och nyttja sitt nätverk för att hitta dolda jobb samt visa framfötterna och kontakta företag, även om de inte har någon annons ute.
– Jag tycker inte att man ska gå med på att det enda sättet att söka och få ett jobb är via annons. Visst är det många tjänster som tillsätts den vägen, men långt ifrån alla. Man ska inte glömma att idag får arbetsgivare ibland 200–300 ansökningar på varje annons, jämfört med 30–40 för några år sedan. Det krävs alltså väldigt mycket för att du ska sticka ut ur mängden, säger Mathias Wellström.
Bygg ditt varumärke
Att vässa cv och andra ansökningsdokument skadar givetvis inte, men med tanke på den tuffa konkurrensen om de utannonserade tjänsterna bör du också lägga krut på ditt nätverk. Det kan exempelvis vara att återkommande besöka intressanta branschevent eller att använda Linkedin mer aktivt för att bygga ditt personliga varumärke.
– Jag har inga siffror på detta, men min bild är att många ägnar 90 procent av tiden på att finslipa sitt cv, svara på annonser och hålla tummarna inför beskedet. Men när tiderna är tuffa behöver man i stället vara lite mer proaktiv och på bollen.
Dina chanser att få ett jobb via en annons ökar om du i förväg har kontaktat företaget, presenterat dig, varit påläst och ställt relevanta frågor, konstaterar Mathias Wellström.
– I slutändan är det en människa som anställs och genom att slå en signal kan du visa din personlighet åtminstone lite mer, säger han och fortsätter:
– Dessutom kan du använda din kunskap som kommunikatör för att vara mer kreativ i den här processen. Kommunicera med intressanta personer på Linkedin, kommentera andras inlägg, ha åsikter och våga ta hjälp av alla du känner.
Förpacka dig själv på ett relevant sätt
När du söker jobb rekommenderar Mathias Wellström att tänka i termer av kvalitet i stället för kvantitet. Skicka hellre några färre genomarbetade och genomtänkta ansökningar och undvik massutskick som inte är skräddarsydda.
– Det är viktigt att fundera över hur du förpackar dig själv så att det blir relevant för den aktuella tjänsten. Det behöver inte vara något storslaget. Om du inte har varit chef men söker en tjänst som kräver viss ledarerfarenhet, kan du lyfta att du har varit simtränare, fotbollscoach eller vad som helst. Om du söker en tjänst på ICA bör du förstås nämna att du jobbade extra i kassan under studietiden, säger han.
Undvik floskler
Oavsett om du filar på dina ansökningsdokument eller har kommit vidare i processen och ska på arbetsintervju, kan det vara klokt att undvika floskler. Snarare är det enligt Mathias Wellström en konkurrensfördel att ha grundläggande kunskap om verksamhetens syfte och att kunna berätta hur du kan bidra konkret i sammanhanget.
– Jag hör ibland kommenterar som ”jag älskar att arbeta med människor”. Det kan kanske låta bra, men påståendet hade blivit betydligt mer intressant och relevant om det hade kopplats till företagets verklighet: ”jag kan och gillar att föra samman människors kompetenser och drivkrafter med företagets behov”.
Hitta dina styrkor!
Under ansökningsprocessen kan det också vara klokt att göra en inventering av sina styrkor och att försöka framhäva dessa till potentiella arbetsgivare.
– Som ung och mer oerfaren kommunikatör är det lätt att känna sig mindre värd, så jag tror att det kan vara viktigt att verkligen få syn på sina styrkor. Även dina svagheter kan ha framsidor, om du till exempel är blyg innebär det samtidigt ofta att du är fokuserad eller noggrann. Du kanske är oerfaren, men på samma gång på alerten och villig att lära dig nya saker. De allra flesta människor kan med en sådan enkel övning få fram en spännande profil, säger Mathias Wellström.
Sök brett
Kommunikatörsyrket är brett och rymmer en rad olika titlar och arbetsuppgifter. Därför gäller det också att vidga ditt fokus och tänka brett vid jobbsök, för på det sättet ökar dina möjligheter att få in en fot i arbetslivet.
– Det är viktigt att ha koll på vad som försiggår i branschen vad gäller kunskaps- och kompetensbehov. Kommunikatörer arbetar inte bara med att formulera texter, även exempelvis event och grafisk design är ju kommunikation.
Tar lite längre tid i en lågkonjunktur
Att ta examen som kommunikatör mitt under en lågkonjunktur är tufft, men enligt Mathias Wellström kan en dos tålamod hjälpa när det är svårt på arbetsmarknaden.
– Vi som har varit med under både med- och motgångar vet att det ibland kan vara lite tuffare, och det är viktigt att förstå även som ung. De allra flesta får jobb, men det tar ibland lite längre tid och kräver lite mer engagemang och fokus. Så det gäller att inte ta saker och ting personligt utan att försöka kavla upp ärmarna.
Publicerad