Kommunikation utan ord (bok / e-bok / ljudbok)
Ser du inte vad jag säger? – om gester, minspel, tonfall och andra sätt att prata utan ord, Niklas Källner

I uppföljaren till Niklas Källners bok ”Och bilen går bra?” tittar han närmre på allt det som inte sägs, men som berättar lika mycket som det talade eller skrivna ordet. Med humor och nyfikenhet dyker han ner i forskning om ansiktsuttryck, röstlägen, gester och mimik. Boken ska ge läsaren helt nya perspektiv på hur vi kommunicerar med varandra utan ord.

Bakom de politiska budskapen (bok)
Politik är att vinna: De svenska partiernas valkampanjer, Niklas Bolin, Marie Grusell och Lars Nord

I valrörelser mobiliserar de politiska partierna allt de har för att nå så många väljare som möjligt. Men hur väljer partierna egentligen sina budskap och hur resonerar de när de lägger upp sina kampanjer?

I den här boken presenterar tre forskare en ny analys av hur valkampanjer bedrivs i Sverige. Vad har genomslaget för sociala medier haft för betydelse? Hur avgörande är kampanjkassornas storlek? Och hur står sig gamla metoder som dörrknackning, valstugor och valaffischer?

Läs också: Välande karriärprognos för kommunikatörer

Om utmaningen att mäta PR-projekt (föredrag)
Mätning av PR, Sara Valtersson

Här presenteras en studie om mätning och utvärdering av PR-insatser som Sara Valtersson gjort som Masteruppsats i Hyper Island under hösten 2021, i samarbete med Svenska PR-företagen. Mätning av PR-projekt kan vara en utmaning eftersom det ofta saknas såväl engagemang, budget som kunskap om PR-mätningar både hos kunder och byråer.

SEO, SEM och nytt inom sök (podd)
Sökpodden

Det här är en podd för dig som gillar Google, Facebook, SEO och SEM. En gång per månad går de igenom om vad som är nytt och hett inom sök. Det kan till exempel handla om ”Kommer maskiner bli bättre på att skriva innehåll än människor?”, ”Värdet av digital PR för din SEO” och ”Så påverkar Google Ads den organiska trafiken”. 

Hållbarhetskommunikation som lockar investerare (poddavsnitt)
Cision – IR & CorpComms-podden Så attraherar du investerare med ESG-data

Allt fler investerare efterfrågar att få insyn i bolags hållbarhetsarbete, men hur långt har tillväxtbolag kommit med sin hållbarhetskommunikation? Och hur ska man ta fram och kommunicera relevant ESG-data? Detta poddavsnitt gästas av Jenny Sondal, VD för Impact Attracts, som samlar in noterade tillväxtbolags hållbarhetsdata.

Hållbarhet på riktigt (poddavsnitt)
Digitalsnack, Så undviker du greenwashing i sociala medier

Det har blivit allt mer populärt att kommunicera hållbarhet och hållbara satsningar. Men det gäller förstås att hålla avstånd till det som kan uppfattas som greenwashing. I det här poddavsnittet bjuds på smarta verktyg för hur hållbar kommunikation bör tas fram. 

Läs också: Hon tar dig in i stängda rum

Så kommunicerar du mer inkluderande (poddavsnitt)
Cision – Passion för kommunikation - Så arbetar du med inkluderande kommunikation

Varför är personer med utländsk bakgrund underrepresenterade i den svenska mediebilden? Hur ska man tänka för att kommunicera mer inkluderande? Vilka bra case finns det med företag som stärkt sin affär just på grund av inkluderande kommunikation?

Det här är några av de frågor som du får svar på i detta poddavsnitt.