En av de roligaste sakerna med uppdraget, enligt Mehdi Mohamed, är att de uppmanas att vara kreativa i hur de når ut. Han berättar att de bland annat knutit an till olika händelser, exempelvis genom att bjuda på semlor på fettisdagen.

– Då köpte vi ju inte färdiga semlor, utan skaffade alla delar som behövs och lät studenterna bygga sina egna semlor. När de stod där var det naturligt att tala med dem – och då pratade vi förstås om Akavia.

Hur mycket tid han lagt på uppdraget har varierat, men det har blivit omkring 20 timmar i månaden.

– Under studieintensiva veckor har jag kunnat dra ner på engagemanget, eftersom man lägger sitt eget schema. Det är väldigt bekvämt att det är så flexibelt, säger Mehdi Mohamed.

Inför höstterminen har han axlat rollen som team­ansvarig för studentmarknadsförarna i Örebro.

– Jag blir länken till kansliet på Akavia, och kommer att fungera som något slags lagkapten, så jag är fortfarande med och springer ute på planen lika mycket som de andra, om inte mer.

När Mehdi Mohamed ska uppge vad som är det mest givande med uppdraget som studentmarknadsförare funderar han en stund.

– En viktig sak är att jag verkligen får utmana min komfortzon. Jag blir tvungen att söka upp människor jag aldrig hade tagit kontakt med annars, och vara social och ta för mig i en massa olika sammanhang.

Han lyfter även fram hur snabbt hans nätverk växer tack vare uppdraget.

– Både med studenter som jag möter, och inte minst alla andra teamansvariga på de andra lärosätena. Det kommer att vara värdefulla relationer framöver.

Fördelar och utmaningar med att vara studentmarknadsförare enligt Vera, Frida och Mehdi:

  • Du får utveckla din sociala förmåga.
  • Blir säkrare på att tala inför andra.
  • Bygger ett stort nätverk inför framtiden.
  • Kan lägga upp ditt arbetsschema fritt.
  • Uppmuntras att komma med kreativa förslag.
  • Lär dig mer om arbetsrätt och andra fackliga frågor.
  • Får en ny bra merit att ha med på cv:t.
  • Tjänar extrapengar.
  • Det kan vara svårt att nå ut med budskapet, eftersom många har missuppfattningen att facket är aktuellt först ute i arbetslivet - och det kan kännas frustrerande.

Läs också: Frida Reis: "Extrajobb med tydlig anknytning till studierna"

Läs också: Vera Gunnars: ”Kul och utvecklande jobba med marknadsförning som student"

Läs också: Nyckeln till framgång: engagera dig under studietiden