Frida Reis går femte terminen på Medie- och kommunikationsvetarprogrammet på Göteborgs universitet. Hon arbetar omkring 30 timmar i månaden som studentmarknadsförare i det som hon beskriver som ”ett ambitiöst team” på universitetet.

– Vi är fem personer och har fullt upp med mässor, klassbesök, eventsamarbeten… Dessutom åker vi regelbundet till Trollhättan, Skövde och Borås, eftersom de inte har några egna team, berättar hon.

Mässdeltagande är det hon lyfter fram som det enskilt roligaste med att vara studentmarknadsförare.

– Det är väldigt inspirerande att prata med så många olika studenter, och jag tycker att det är extra kul att känna att det vi erbjuder – ett kostnadsfritt medlemskap i Akavia – är något som de verkligen kommer kunna ha nytta av. Det är en skön känsla.

Något som lockade Frida Reis att söka uppdraget som studentmarknadsförare var att det är extrajobb som har tydlig anknytning till hennes studier.

– Det handlar mycket om kommunikation och hur man ska göra för att nå ut till en viss målgrupp. Dessutom var jag ganska blyg när jag började, men det här uppdraget har hjälpt mig att komma förbi det. Jag har blivit bättre på att kunna ta plats, och det är jag säker på kommer vara värdefullt i arbetslivet, säger hon.

När hon ska peka på bra egenskaper för en studentmarknadsförare lyfter hon först fram ”förmågan – eller i alla fall viljan – att vara en problemlösare”.

– Det är också givetvis viktigt att kunna prata med folk, men minst lika värdefullt är det att vara bra på att lyssna och ha empati.

Fördelar och utmaningar med att vara studentmarknadsförare enligt Vera, Frida och Mehdi:

  • Du får utveckla din sociala förmåga.
  • Blir säkrare på att tala inför andra.
  • Bygger ett stort nätverk inför framtiden.
  • Kan lägga upp ditt arbetsschema fritt.
  • Uppmuntras att komma med kreativa förslag.
  • Lär dig mer om arbetsrätt och andra fackliga frågor.
  • Får en ny bra merit att ha med på cv:t.
  • Tjänar extrapengar.
  • Det kan vara svårt att nå ut med budskapet, eftersom många har missuppfattningen att facket är aktuellt först ute i arbetslivet - och det kan kännas frustrerande.

Läs också: Mehdi Mohamed: ”Jag får verkligen utmana min komfortzon”

Läs också: Vera Gunnars: ”Kul och utvecklande jobba med marknadsförning som student"

Läs också: Nyckeln till framgång: engagera dig under studietiden