Camilla Askebäck Diaz och Patricia Diaz har skrivit boken ”Fullt fokus – en handbok i digital studieteknik”, och de ser många nya användningsområden med AI och digitala verktyg för studenter på högskola och universitet (även om deras bok i första hand riktar sig till grundskola och gymnasium).
De delar gärna med sig av sina tips på hur AI-tjänster kan hjälpa dig i studierna, men lyfter också fram några saker som är viktiga att ha i åtanke.
– Det finns alltid en risk att det blir alltför lockande att använda AI för att ta en genväg, inte minst om du har tidsnöd och exempelvis bara vill få en uppgift gjord. Men det främjar förstås inte lärandet, utan löser bara situationen tillfälligt, säger Camilla Askebäck Diaz.
Patricia Diaz lägger till:
– Det är inte otänkbart att du rätt snabbt märker att det var ett misstag, när du går in i nästa moment utan att ha fått med dig grundkunskaperna som behövs, säger hon.
De vill också understryka att ta risken för att få ut resultat med rena felaktigheter på allvar.
– Man måste hela tiden vara medveten om att det finns en skillnad mellan vad som låter sannolikt och vad som faktiskt är sant. AI-tjänsterna kan som regel konsten att formulera sig så att det verkar sannolikt, men de är inte lika bra på att alltid hålla sig till korrekta fakta, säger Patricia Diaz.
Det betyder att när du använder AI-tjänster så är det extra viktigt med källkritik och faktagranskning eftersom du kan bli lurad när “någon” låter så säker.
Det finns i alla fall många användningsområden för AI i samband med studierna – här är några tips från Camilla Askebäck Diaz och Patricia Diaz:

Ta fram utkast

”Om du har idétorka kring en text som du ska skriva kan du be ChatGPT om hjälp med vilken vinkel du skulle kunna ha, eller låta den ge förslag på ett utkast. Beskriv kontexten så noga som möjligt för att få ett bra resultat.”
”Du kan även be om ett förslag på hur du skulle kunna skapa en presentation av ett befintligt material eller utifrån en prompt. Canvas är en tjänst som även kan ge dig hjälp med design, infografik och illustrationer.”

Vidareutveckla texter

”ChatGPT kan vara en utmärkt textcoach. Ladda upp en text som du har skrivit och be om förslag på förbättringar i språk och upplägg. Be den också föreslå eventuella kompletteringar. Gå sedan igenom förslagen och fundera på om du verkligen håller med om att texten blir bättre.”

Strukturera och skärma av

”Goblin Tools kan hjälpa dig att skapa en struktur för hur du ska ta dig an ett stort material steg för steg i checklisteformat. Det är värdefullt att kunna fokusera på en mindre del i taget, och du kan även ställa in din mobil på att till exempel stänga av push-notiser från sociala medier när du är på en viss plats för att kunna fokusera bättre.”

Feedback i grupparbeten

”När ni arbetar i gemensamma dokument kan ni använda bland annat Microsoft Copilot eller Google Brisk för att få AI-genererad feedback till texterna som ni skriver.”


På Stockholms universitet finns Studie- och språkverkstaden, där Daniela Mattsson och Daria Titarenko bland annat håller workshoppar för studenter – och lärare – som vill bli bättre på att dra nytta av möjligheterna med AI. De berättar att det även kan uppstå en risk att studenter använder AI för att fuska:
– Det har hänt att studenter har blivit anmälda för fusk med AI, och vi understryker alltid att vårt syfte är att studenterna ska lära sig använda AI på ett etiskt sätt för att öka sitt kunnande eller bearbeta sina egna texter – inte att de ska låta AI generera text åt dem, säger Daria Titarenko.
De vill att AI ska fungera som en pluggkompis – med vissa tydliga styrkor och brister.
Daniela Mattsson Foto: Karin Dahl– Det är en kompis som kan hjälpa dig med sådant som förståelse, översättning, övning, kunskapstester, grammatik och stil, samt motivation. Men precis som du aldrig skulle använda texter som kompisen skrivit, så kan du inte heller använda AI-texterna och hävda att de är dina, säger Daniela Mattsson.
En stor fördel är att kompisen alltid är tillgänglig och aldrig tröttnar på att hjälpa dig.
Daria Titarenko Foto Pia Nordin.jpg– En nackdel är däremot att kompisen inte är särskilt pålitlig när det gäller sanningshalt och faktainnehåll, säger Daria Titarenko.

Skapa en podd

”Notebook LM är ett verktyg som kan skapa en podcast av ditt kursmaterial. Det kan vara ett bra sätt att få en förförståelse av materialet, för att sedan sätta sig och djupläsa texten själv.”

Problematisera ett ämne

”Ge ChatGPT en roll, till exempel att vara lärare i det ämne som är aktuellt, och be den sedan att problematisera ämnet, det vill säga att komma med idéer om potentiella svårigheter och alternativa sätt att angripa det.”

Förklara instruktioner

”Ibland kommer det studenter som vill diskutera betydelsen av de uppgiftsinstruktioner som de har fått av sin lärare. Vad mer exakt förväntas de göra när de ska analysera, resonera eller reflektera? Här kan ChatGPT ge en vägledning till vad de olika begreppen betyder.”

 

Språkgranskning och bearbetning

”Om du vill använda ChatGPT för att granska grammatiken i en text – vilket den ofta är bra på – bör du arbeta med en kort del i taget för att göra det mer hanterligt. Du behöver ju kolla alla ändringar manuellt, eftersom du inte kan lita på att ChatGPT gör rätt och inte ändrar ditt innehåll.”
”Det kan också fungera bra att låta ChatGPT komma med förslag på formuleringar om du har kört fast med en viss mening eller ett stycke. Be då alltid om flera förslag för att lättare kunna inspireras att själv tänka utifrån nya infallsvinklar.”
”En del av de som kontaktar oss har svårt att veta vad det innebär att skriva med ett akademiskt språk. Vissa verkar tänka att det handlar om att krydda texten med svåra ord – som de kanske inte ens behärskar riktigt själva. Även här kan ChatGPT komma med förslag på hur en text skulle kunna förändras för att den skulle bli mer enligt akademisk standard. Men åter igen – det gäller att du går igenom och överväger förändringarna själv och ser till att de följer de konventioner som råder inom ditt ämne.”

Motivation

”Ange att ChatGPT ska vara en expert på motivation. Beskriv ditt sammanhang och din situation, och ställ sedan frågor som ’Hur kan jag öka min motivation?’ eller ’Vad är ett SMART mål?’. Du kan också skriva in mål som du själv har formulerat och be om återkoppling eller be om förslag på belöningar som kan öka din motivation.”
”Du kan också använda AI-tjänster för att lätta upp studietekniken lite. Be ChatGPT exempelvis skapa tio frågor med vardera fem svarsalternativ.”