Är det okej att vara sig själv på jobbet? Det beror på, menar organisationskonsulten och författaren Anna Tufvesson som är aktuell med boken ”Professionell på jobbet”.

– Är du exempelvis väldigt slarvig eller har ett hetsigt humör, så är det viktigt att du inser att du är en del av någon annans arbetsmiljö. Då gäller det att kunna anpassa ditt beteende till den roll och funktion du har, säger hon.

– Generellt sett kan det kan vara enklare för den som har särskilda arbetskläder i yrket att gå in i en arbetsroll, men det gäller i lika hög grad för dig som arbetar i en vanlig kontorsmiljö.

Det här är då en del av det som hon räknar som professionellt beteende; att vara medveten om och ta hänsyn till såväl egen som andras arbetsglädje.

– Det här är en aspekt som jag tycker borde vara standard under en anställningsintervju, alltså att ta reda på om det är en person som har funderat över hur man faktiskt bidrar till sina kollegors arbetsglädje och hur man tar ansvar för sin egen.

Samarbetsförmåga en av hörnstenarna

Anna Tufvesson menar att det är vanligt i organisationer att lyfta fram vikten av att agera professionellt, men att det många gånger i första hand är ett värdeladdat begrepp utan tydlig innebörd.

– Det pratas mycket om att vara professionell, men man har inte skapat en gemensam bild av vad det innebär, säger hon.

I hennes ögon är samarbetsförmåga en av hörnstenarna.

– Det omfattar en vilja att samarbeta, och en förmåga och ett intresse av att hantera komplexitet.

Vänlighet är i all sin enkelhet en annan nyckelfaktor i ett professionellt beteende.

– I det sammanhanget är det intressant att vara medveten om den forskning som har gjorts kring effekter av vänlighet på arbetsplatsen. Det finns olika siffror kring det, men forskarna är överens om att minst hälften medvetet minskar sina arbetsinsatser om de upplever sig ovänligt bemötta.

Det har alltså en tydlig och direkt påverkan på produktiviteten.

Lyft din chef

Nyfikenhet på hur andra tänker, och ett intresse av att lära nytt, är andra viktiga faktorer för den som vill vara professionell på jobbet.

– Det är sådant som delvis kommer med personlig mognad, men det är också förmågor som kan tränas upp.

Det gäller förstås även att agera professionellt mot chefen, och det innebär enligt Anna Tufvesson bland annat att se hur du kan ”göra din chef bra”.

– Tänk efter: hur är det att vara chef över dig? Om du själv vore chef, vilka beteenden hos medarbetarna skulle vara värdefulla för dig?

Det gäller också att du är tydlig i din kommunikation med chefen.

– Jag möter alltför ofta personer som resonerar som att ”det borde väl han/hon veta”. Men utgå inte från att chefen är en tankeläsare, utan att du själv måste vara tydlig. Vi lyfter ofta fram vilket ansvar chefen har i de här frågorna, men jag tycker att det är viktigt att tänka på att det är ett dubbelriktat ansvar.

Hantera besvikelser

Ett vanligt tillkortakommande vad gäller professionellt beteende är en oförmåga att reglera sina känslor, menar Anna Tufvesson.

– Det handlar bland annat om att hantera besvikelser eller frustration. Med ökad självinsikt går det att sätta ord på känslorna på ett adekvat sätt och hantera dem utan att för den skull försöka ignorera dem.

En annan brist som hon stöter på regelbundet gäller förmågan att stå upp för sina behov.

– Du måste vara tydlig med vad du behöver i din roll eller för att utföra dina uppgifter. Där är det många som har anledning att träna på att formulera det, först för sig själv och sedan för chefen.

Men till sist: varför är det då så viktigt att agera professionellt på jobbet?

– För organisationens del innebär det en bättre arbetsmiljö, och därmed en ökad produktivitet. Dessutom mår vi själva alltid bättre när vi kan känna oss professionella, säger Anna Tufvesson.

Professionell på jobbet – några viktiga förmågor

Anna Tufvesson räknar upp några av de mest betydelsefulla egenskaperna och kompetenserna när du ska agera professionellt:

  • Arbetsmoral och omdöme
  • Förmåga att ”ta din roll”
  • Förmåga att reglera dina känslor
  • Samarbetsförmåga
  • Lära nytt och vara nyfiken
  • Personlig mognad

Läs mer i hennes bok ”Professionell på jobbet – Utveckla förmågorna för ett framgångsrikt arbetsliv”.