Generation Z, alltså personer som är födda mellan mitten av 90-talet och början av 2010-talet, skiljer sig på flera sätt från tidigare generationer. Den uppges vara mer miljömedveten, mer drabbad av psykisk ohälsa, mer oroad över samhällets utveckling och, inte minst, mer präglad av att ha vuxit upp ”på” sociala medier. Generation Z anses också bete sig på ett annat sätt i arbetslivet, till exempel i form av andra – ofta högre – krav och förväntningar på arbetsgivare. Men även genom väsentligt mer korttidsfrånvaro än äldre kollegor, enligt en ny rapport från Feelgood. Chefer som ska leda Generation Z behöver därför tänka till och sätta sig in gruppens unika kännetecken, berättar Ingemar Hahn, organisationskonsult på Feelgood.
– Deras uppfattning om att samhället och världen går åt fel håll skapar ett större behov av trygghet och kontroll, både privat och i arbetslivet. Det behöver man som arbetsgivare ta höjd för genom att skapa tydlighet kring arbetsplatsens kultur och normer, kort sagt kring hur vi gör saker och ting. Denna tydlighet bör genomsyra allt från arbetsplatsintroduktionen till rollbeskrivningen, säger han.

Känslor i fokus för Generation Z


Ett typiskt kännetecken för Generation Z är ökad förekomst av olika former av psykisk ohälsa – i kombination med högre förväntningar på arbetsgivare och en vilja att påverka samhällets riktning, gärna genom digitala verktyg. Detta innebär att cheferna alltså kan möta medarbetare som är strävsamma och som vill framåt snabbt, men som också är mycket fokuserade på sitt mående och sina känslor.
– De har närmare till känslor och vill vara sig själva fullt ut på jobbet, inte bara prestera i en roll. Som chef gäller det att inte trivialisera deras mående, utan att våga ta samtalet om känslorna. Samtidigt måste man vara tydlig med vad som gäller och jobba mer för att skapa rollförståelse – vi har uppgifter att göra och deadlines att hålla: därför kan du inte sjukskriva dig för huvudvärk resten av veckan, ta en värktablett och kom in. Jag brukar säga att Generation Z behöver ”ledas med hjärtat och hela handen”, säger Ingemar Hahn.

Medkänsla och rakhet


Att få den yngre medarbetaren att känna sig sedd och samtidigt säkerställa att individen förstår uppgiften och rollen, behöver inte kräva någon monumental ansträngning från chefens sida, betonar Ingemar Hahn. Han framhåller tre enkla frågor som bör ställas på regelbunden basis: hur mår du (arbetsmiljö/hälsa), hur går det för dig (prestation/resultat), vilket stöd och vilken hjälp behöver du från mig.
– Sådana här frågor signalerar att du är intresserad och har koll, och det räcker förmodligen med en avstämning på 15 minuter i veckan. Det verkar som att Generation Z är mindre självgående än tidigare generationer, så chefen måste jobba mer på att lära känna dem och på att förmedla förväntningarna. Det handlar inte om att kontrollera varje detalj, men om att vara mer ”hands on”.

Inkludera Generation Z från början


En vilja att förändra världen – tänk klimataktivisten Greta Thunberg – vittnar alltså om att Generation Z är ambitiös. Men den höga ambitionsnivån kan förmodligen sätta käppar i hjulet när man som nykläckt i arbetslivet behöver göra mer anspråkslösa uppgifter eller befinna sig lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. Ingemar Hahns råd till chefer som vill stärka motivationen hos sina Generation Z-medarbetare är att involvera dem i någon form av verksamhetsutveckling, helst redan från början.
– Det handlar om att i tidigt skede erbjuda möjlighet att påverka och känna sig inkluderad, till exempel genom att vara sekreterare under möten eller få beskriva ett projekt inför gruppen. Om du i stället säger ”det tar tre år innan du
har lärt dig saker” riskerar du att kväsa motivationen och engagemanget.
Detta kan i värsta fall leda till att den yngre förmågan helt enkelt slutar och söker sig vidare till en arbetsgivare som bättre tillmötesgår dennes behov och ambitioner.
– Hos föregående generationer fanns nog en större grundläggande lojalitet, både mot själva uppgiften och mot arbetsplatsen som sådan: man lämnade privatlivet utanför jobbet och man svalde negativa saker. Så är det ofta inte hos dagens yngre, de värderar inte livstidsanställningar och de vill att deras ”hela person” ska bli sedd på jobbet. Det gör dem generellt svårare att leda.

Relationsbaserat ledarskap behövs


Ingemar Hahn tror att den relationella delen av ledarskapet är A och O för att lyckas få Generation Z-medarbetarna att prestera, utvecklas och må så bra som möjligt.
– Det är också en heterogen generation, mycket tack vare de sociala medierna. Som chef kan du inte ta något för givet, utan måste fokusera på att lära känna individen och dennes specifika behov. Den chef som inte är så bra på relationer kommer få svårare att leda dagens yngre medarbetare, säger han.