Han berättar att han sedan i våras, i bankens olika ledar- och chefsforum, har betonat vikten av att bankens chefer är lyhörda inför hur det försämrade ekonomiska läget påverkar medarbetarna.
– Vi tjänar pengar och har varit tydliga med att vi inte kommer att sätta in några besparingsprogram. Trots det kan många av våra medarbetare få det privatekonomiskt tufft.
Vad gör ni åt det?
– Det är viktigt att lyfta upp och prata om vad det är som sker. Vi uppmanar medarbetare som tycker att det som pågår är jobbigt att inte hålla inne med det, utan att tala med sin ledare eller chef, HR eller att använda sig av de samtalsstöd som våra partner kan ge våra medarbetare.
– Samtidigt är det viktigt att inte prata som om man tror att jorden ska gå under.
Är det en risk för att många blir för alarmistiska?
– Ja, och därför är det bra att ha ett historiskt perspektiv. Jag har varit med om fem stora kriser, varav fyra som chef: den svarta måndagen 1987, finans- och fastighetskrisen i början på 1990-talet, it-kraschen i början på 2000-talet, Lehman Brothers 2008 och därefter Greklandskrisen.
– Kriser kommer tid till annan. De är ofta skitjobbiga att ta sig igenom, men det vänder. Frågan är bara när. Det gäller att inte förlora framtidshoppet.
Vad är svårast som chef?
– När det går som bäst är det bra om man som ledare är lite negativ, och betonar att det inte kommer att gå så här bra hela tiden. Världen förändras. Det är också viktigt att vara förberedd på hur man ska tänka, agera och kommunicera när solsken övergår i regn.
– När världen är hemsk är det viktigt att man som ledare förmedlar en mer positiv framtidstro. 2023 till exempel blir kanske ett väldigt tufft år, men därefter kommer vi att få se ekonomisk tillväxt, hur inflationen går ner och reallönerna ökar. Det finns en framtid.
Är det risk för att oro uppfattas som gnäll?
– Jag tror att det är jätteviktigt att inte se det som gnäll. Människor uttrycker oro i en orolig värld. Det är inte så konstigt. Det är också den signalen som jag försöker skicka till våra chefer.
Hösten 2021 avslöjades att en narkotikahund hade sökt igenom Avanzas kontor på Regeringsgatan i centrala Stockholm på jakt efter narkotika. Det var företaget som hyrt in hunden efter rykten om att det brukades knark i lokalerna. På några ställen hittades spår efter narkotika.
På ett personalmöte informerade Rikard Josefson Avanzas cirka 550 anställda om upptäckten. Han berättade också i media om vad som inträffat.
– Det var en kris som vi lyckades äga och vända till något positivt genom att inte försöka gömma undan den, säger Rikard Josefson.
– Transparensen uppskattades enormt mycket av våra medarbetare. Vi gick som företag starkare ur den krisen än som vi gick in i den.
Läs också: Allt fler testar positivt vid drogtester på jobbet
Läs också: Nationalekonomen Lars Calmfors utesluter inte en mycket svår kris
Läs också: Hantera oron på jobbet
Det här får du som medlem i Akavia
Tema: Att vara chef och leda i kris
Den lågkonjunktur som Sverige står inför väntas ställa stora krav på chefers ledarskapsförmåga. Akavia Aspekt tittar närmare på hur det är att leda i kriser.
Så hanterades it-attacken i Kalix
Avanzas vd: Viktigt att inte se oro som gnäll
”Trycket på chefer ökar i kristider”
Allt fler positiva drogtest på jobbet
Allt fler positiva drogtest på jobbet
Antalet som åker fast i ett drogtest på jobbet ökar. Mer än vart tjugonde test visar på ett positivt resultat. Många av dem som fastnar har använt cannabis eller kokain. Akavia Aspekts granskning om missbruk på arbetsplatsen publicerades i mars 2022.
Allt fler testar positivt vid drogtester på jobbet
Missbruk på jobbet: ”Arbetsgivaren lät oss hålla på ostört”
Tre av tio känner inte till drogpolicy
Drogtester på jobbet – det här gäller
Missbruk på jobbet - Polisen: Allt mer narkotika på arbetsplatserna
Publicerad