Unga behöver ta till sig hur viktigt det är att bygga det personliga varumärket. Det kommer bli ännu viktigare framåt, anser Edit Künstlicher, som i åtta år drivit PR-byrån Edit K, som bland annat bygger just personliga varumärken.
-Att bygga ett personligt varumärke handlar inte om ettor och nollor. Man behöver tänka strategiskt. Det behöver genomsyra väldigt mycket alltifrån vilka bilder man ska använda i sociala medier till hur man för sig i intervjuer. Nätverket är otroligt viktigt, framhåller hon.
Det gäller att tänka på att när man börjar bygga sitt varumärke gäller det för lång tid, från skolan till arbetslivet och vidare. Men det är aldrig för sent att börja, anser hon.
Läs också: Fånga jobbet i nätverket
Nätverkets största betydelse ligger i hur du lyckas ge ett bra avtryck till rätt personer.
-Personligt varumärke genomsyrar allt, inte enbart närvaron online utan även vilken energi du lämnar efter dig när du lämnar ett rum.
Fundera på din specifika värdegrund, den är ofta densamma oavsett kanal, men kommuniceras på olika sätt, och var noga med vad du lämnar för fotavtryck, varnar hon.
Sätt en tydlig strategi med mål och ett varför för ditt personliga varumärke. Skapa en expertroll och innehåll utifrån din expertis, som ger andra nytta, på sociala medier, event, möten etcetera. Tänk igenom vad du säger nej till. Det är lika viktigt som vad du säger ja till.
Edit Künstlicher lyfter fram flera kardinalfel. Ett är att inte satsa tillräckligt på bilderna.
-Förbjud suddiga bilder och svartvita bilder. Bildkvaliteten och hur du uppfattas på bild är superviktigt. Bilder rankas jättehögt i alla sociala kanaler och ligger kvar på Google, vilket gör att du bör rensa bilder som inte passar. Profilbilder är dessutom alltid öppna.
Läs också: Därför behöver chefen ett starkt varumärke
Ett annat misstag är att inte satsa på sociala medier, av rädsla för att göra fel.
-Finns det inget om en person online blir man misstänksam och undrar om denne döljer något. Man kan delta på sociala medier utan risk för bakslag om man väljer att gratta, lyfta andra personer. Då kan man se hur ledaren fungerar även i digitala kanaler.
-Ska du samarbeta med någon, rekryteras eller matchas tittar de på det digitala fotavtrycket. Ju längre tid det du säger på intervjun om engagemang, medlemskap i föreningar etcetera inte syns desto värre. Då vet man ju inte om det är sant. Du måste ha koll på vad som syns, det får inte bli slentrian, poängterar hon.
Akavia ger karriärcoachning
När Edit K profilerar vd, grundare, HR-chefer och experter börjar de med en nulägesanalys.
De tittar på hur det digitala fotavtrycket i media ser ut, vilken expertis man har och vad man pratat om. Därefter jobbar de efter tre väldigt tydliga spår: Varför ska man synas, vad ska man synas med och var. En ledare kan behöva profileras internt om hen är ny, externt om bolaget söker kapital eller vill attrahera rätt kompetens vid stort rekryteringsbehov.
-Det kanske man förstår. Men väldigt många lägger extremt lite tid på var personen ska synas, var den ska uttala sig. Det och vad man man vill prata om kräver en strategi.
Läs också: Personlighetstester är bra - i rätt sammanhang
Beroende på ens varför, det vill säga vilket syftet är, gäller det att fundera på vad:et, slår hon fast. För att boosta varumärket är det alltid bra att blicka framåt i sin framtoning, konstaterar hon.
-Det kan vara en trendspaning eller en branschrelevant fråga.
Bygget av det personliga varumärket bör starta redan på högskolan, anser hon.
Är det för sent om man jobbat 30 år på ett bankkontor i Vadstena?
-Absolut inte, det är lika viktigt, särskilt om man vill jobba länge. Många tar styrelseuppdrag i slutet på karriären, de flesta styrelseledamöter är över 60 år, eller startar eget. Man behöver inte vara aktiv, men man ska vara sökbar. Vänta inte med att börja.
Edit Künstlicher driver EditK, Influencers Agency och podden I huvudet på en entreprenör.
Läs också: Sex tips från experten för att fånga jobbet i långkonjunktur
Bästa tipsen för att bygga ditt personliga varumärke
- Det första man bör göra och det enklaste är att se över det digitala fotavtrycket. Rensa bort sådant som inte bör vara med och lägg till det du vill profilera på öppna delar av profilen.
- Fundera över och jobba på hur du ser ut/ uppfattas på det bolag du jobbar på. Det gäller att synas, men göra det i rätt sammanhang och med rätt frågor.
- Tänk långsiktigt i alla lägen även om du just nu har drömjobbet. Du kommer sannolikt vilja byta jobb någon gång i framtiden och det är bra att tänka framåt.
- Börja bygga ditt personliga varumärke så tidigt som möjligt, gärna redan på högskolan. Men kom ihåg att det aldrig är för sent att börja.
- Ett bra fotavtryck ger nästa uppdrag, hur man bemöter och uppfattas är avgörande. Detta är entreprenörer bra på.
- Den värsta missen du kan göra är att inte ha någon strategi. Det klassiska är att man efter me too behövt ifrågasätta vad man lagt upp och gillat, världen är föränderlig. Det är kanske inte heller helt rumsrent att lägga upp en bild där man jagar. Det behövs en strategi, men de flesta saknar en sådan. Man behöver även tänka igenom vilka konton som är öppna/låsta.
- Var inte osynlig digitalt. Det kan väcka misstänksamhet och man kan undra om det du säger saknar grund. Ha koll på vad som syns, låt det inte gå slentrian i det.
Bygg ditt personliga varumärke i tre steg
- Sätt en tydlig strategi. Ha ett mål och ett varför till att du bygger ditt personliga varumärke.
- Skapa en expertroll, externt och internt. Om du jobbar med HR, specialisera dig till exempel på självledarskap, är du är ekonom, specialisera dig exempelvis på digitalisering, etcetera.
- Skapa innehåll utifrån din expertis som ger andra nytta. Idag är alla mer publicistiska på sociala medier, men att posta något en gång i månaden är fortfarande bättre än att vara inaktiv. Tänk på att allt du gillar, taggar etcetera är sökbart på Linkedin. Det är väldigt bra, men svårt och utmanande om det inte ligger inom ramen för expertisen. Var tydlig med vad du säger nej till. Jag har valt att vara väldigt opolitisk och tackar även nej till allt om spel och alkohol, och gillar inget inom det oavsett om jag skulle haft en fiktiv kompis där.
Akavia för företagare
Akavia erbjuder dig som företagarmedlem rådgivning kring juridiska frågor och affärsmässiga beslut samt gruppavtalade försäkringar och a-kassa. Vi har även en rad förmåner speciellt framtagna för dig som egenföretagare som underlättar din situation och hjälper dig framåt.
Här hittar du som driver företag mer information om de förmåner som erbjuds till företagare.
Publicerad