Fråga: Jag har fått ett nytt jobb som kommundirektör. Men jag är lite osäker på vad jag ska titta på när det gäller avtalet för mina nya tjänst.
Läs också: Ny som chef? Hitta din ledarstil
Svar: Du och kommunen måste underteckna ett nytt anställningsavtal för tjänsten som kommundirektör. De gånger det handlar om interna rekryteringar är det lätt att missa att man behöver ett nytt avtal. Men det är viktigt att ha ett anställningsavtal som kommundirektör.
Du omfattas inte av las, vilket innebär att ni måste reglera uppsägningstiderna från såväl din som arbetsgivarens sida.
Hur lång uppsägningstid man ska ha får avgöras från fall till fall – och det kan se olika ut om du eller arbetsgivaren är den som säger upp. Det är inte ovanligt med en uppsägningstid på sex månader då det kan ta tid att rekrytera en ny kommundirektör. Arbetsgivarens uppsägningstid ska aldrig underskrida din uppsägningstid och bör enligt min uppfattning vara längre då det kan ta tid att få ett nytt jobb på samma nivå.
Läs också: Cheferna som delar på jobbet
Vidare är det viktigt att skriva in allt som man vill reglera i avtalet: givetvis vilken lön som ska utgå, men det kan också omfatta exempelvis pensionsavsättningar, semester, bilförmån och andra förmåner. I övrigt kan man i avtalet hänvisa till de Allmänna bestämmelserna (AB) som gäller för Akavias medlemmar inom kommuner och regioner.
Läs också: Så får du team att högprestera
Så hanterar vi din medlemsfråga
Inskickade frågor till Akavias rådgivare/förhandlare redigeras och avidentifieras innan publicering i tidning och på webb. Det sker för att skydda dig som medlem och dina medlemsuppgifter.
Inga personliga frågor publiceras.
Anders Ekegren, förhandlare/ rådgivare på Akavia svarar på en medlemsfråga.
Anders Ekegren är en av Akavias förhandlare / rådgivare. Han svarar också på medlemmarnas frågor i tidningen. Har du en fråga om dina möjligheter och utmaningar på din arbetsplats? Kontakta Akavias rådgivning.
Det här får du som medlem i Akavia
Publicerad
Uppdaterad