Under första halvåret 2024 varslades över 36 000 personer i Sverige om uppsägningar på grund av arbetsbrist, och många medlemmar i Akavia har hört av sig med frågor till förbundets rådgivare.

– Det är en hel del som ifrågasätter begreppet arbetsbrist, och det är helt klart en rätt missvisande benämning, säger Lina Palmborg, förhandlare på Akavia.

Det är lätt att tro att det handlar om att företaget går dåligt, alltså att det är just brist på arbete det handlar om, men i det här sammanhanget är arbetsbrist ett samlingsbegrepp för allt som inte är uppsägning av personliga skäl.

– Om uppsägningen inte har med individen personligen att göra kallas det alltså arbetsbrist, även om det handlar om exempelvis att tjänster försvinner vid en omorganisation eller en ändrad inriktning av verksamheten.

Här svarar Lina Palmborg på de åtta vanligaste frågorna kring uppsägning vid arbetsbrist.

1. Hur ser processen ut vid uppsägning vid arbetsbrist?

Det första som händer är att arbetsgivaren bestämmer sig för att göra en förändring, av ekonomiska eller verksamhetsmässiga skäl. Om det innebär att tjänster försvinner gäller det att titta på vad som kan hända med individerna. Arbetsgivaren har en skyldighet att först omplacera de anställda som berörs till lediga tjänster, förutsatt att de har tillräckliga kvalifikationer.

Om det inte är möjligt ska man utvärdera andra lösningar: kanske räcker det exempelvis med att införa anställningsstopp under en period?

Först därefter kan det bli aktuellt med uppsägningar som måste ske enligt en viss turordning. Om du tackar nej till ett skäligt omplaceringserbjudande blir turordningsreglerna emellertid inte aktuella. 

Arbetsgivaren är dock skyldig att genomföra förhandlingar med de berörda fackförbunden innan de fattar beslut om och genomför uppsägningar.

2. Vad innebär turordningsregeln om det inte finns kollektivavtal?

Enligt LAS, lagen om anställningsskydd, är det ”sist in – först ut” som gäller, men arbetsgivaren har också enligt LAS rätt att göra tre undantag oavsett antal anställda, det vill säga behålla tre personer som anses viktiga för verksamheten oavsett hur länge de har arbetat. Det är arbetsgivaren som har rätt att bestämma vilka personer det är.

3. Om det finns kollektiv­­avtal, vad innebär turordningsregeln då?

Då har arbetsgivaren andra möjligheter att göra undantag som ersätter lagens regler. Exempelvis kan stora företag få göra fler undantag vid stora uppsägningar. Här får arbetsgivaren undanta 15 procent av dem som slutligen får sluta sin anställning, dock inte fler än 10 procent av dem som arbetar på berörd driftsenhet.

4. Vad är en avtals­turlista?

Arbetsgivaren kan argumentera för att vissa roller och individer måste vara kvar för att verksamheten ska överleva, och att man därmed inte kan utgå från en turordningslista efter anställningstid.

Avsteg som görs till följd av en avtalsturlista är – till skillnad från undantagen som nämns ovan – är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivaren, som bygger på att arbetsgivaren har kunnat motivera de avsteg som görs.

5. Måste jag jobba under uppsägningstiden?

Om du och arbetsgivaren inte kommer överens om annat har du arbetsplikt under uppsägningstiden. Det innebär att du är skyldig att arbeta som vanligt och att du har rätt att behålla dina anställningsvillkor och lön under uppsägningstiden.

6. Vad kan jag få för stöd för att hitta ett nytt jobb?

Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kan du vända dig till en omställningsorganisation som erbjuder många möjligheter att komma vidare. På en arbetsplats utan kollektivavtal kan du i stället förhandla om pengar från arbetsgivaren för att finansiera ett omställningsstöd eller vända dig till Offentliga omställningsorganisationen (OOO) vid Kammarkollegiet.

Genom medlemskap i Akavia ingår kostnadsfri karriärrådgivning och CV-granskning av GoMonday i ditt medlemskap.

7. Kan jag ta ett nytt jobb under uppsägningstiden?

Om du har arbetsplikt kan du inte börja på ett nytt jobb, men det går ju att skapa en överenskommelse om att du är arbetsbefriad, och att du dessutom slipper avdrag på uppsägningslönen om du hittar ett annat jobb. Det är något du eller fackets representant kan förhandla med arbetsgivaren om.

Sedan gäller det förstås att vara vaksam på om det finns andra hinder för att ta ett visst jobb, till exempel en konkurrensklausul.

8. Vilken är fackets roll?

Om det finns en lokal förening på din arbetsplats är det i första hand dit du vänder dig för att få stöd. Om det inte finns vänder du dig direkt till ditt förbund.

Facken har en viktig roll vid en uppsägning. Innan arbetsgivaren fattar sitt beslut måste de enligt medbestämmandelagen förhandla med facken. Eftersom vi är arbetstagarnas representant lyfter vi ett viktigt medarbetarperspektiv när vi förhandlar och säkerställer att arbetsgivaren följer processen och uppfyller sina skyldigheter. Under förhandlingarna bidrar vi med viktig kompetens och tillvaratar medlemmarnas rättigheter.

Givetvis stämmer vi av med dig under förhandlingarna, och beroende på situationen kan vi även finnas i bakgrunden och fungera som bollplank och stöd.

Läs också: Tänk på det här om du blir uppsagd

Läs också: Vad gäller vid omorganisation?

Utmaningar löser du bäst med stöd

Har du en utmanade arbetssituation kan du alltid kontakta Akavias medlemsrådgivning. Där finns erfarna förhandlare/rådgivare som ger dig råd och stöd med din situation i fokus.