Tidningen för dig som är medlem i Akavia

Distansarbete

Stugan blir kontor i sommar

Publicerad

En stor del av Sveriges 600 000 fritidshus kommer att användas som kontor under sommaren när nästan en tiondel av yrkesverksamma svenskar planerar flytta ut distansarbetet från det ordinarie hemmet.

När den andra pandemisommaren närmar sig kan de som har möjlighet förlägga sitt distansarbetande till annan ort än hemmet. Och det är förhållandevis populärt. I en ny undersökning som Kantar Sifo gjort på beställning av Invest in Halland, planerar ungefär hälften av dem som har möjlighet, att jobba från ett fritidsboende i sommar. Denna grupp utgör 7 procent av den yrkesverksamma befolkningen och får sällskap av ytterligare 1 procent som planerar att jobba på någon annan semesterort.

Hälften av dem som jobbar från fritidsboendet planerar att dryga ut stugsemestern med upp till tre veckors distansarbete. En av fem har planerat in fyra till sex veckors distansarbete från landstället.

Under året som gått har 11 procent av de yrkesverksamma svenskarna arbetat från ett semesterboende eller annan semesterort. Andelen är något högre bland tjänstemän och egenföretagare.

Ur undersökningen


Såhär påverkar pandemin hur svenskarna planerar att jobba i år:

 

7 procent: Planerar att jobba från sommarstugan

1 procent: Planerar att jobba från annan semesterort

9 procent: Skulle kunna distansarbeta, men väljer att jobba från vanliga hemmet

50 procent:  Har en arbetssituation som kräver att de är på arbetsplatsen

30 procent: Har ingen sommarstuga och/eller inga planer på att jobba på distans från annan semesterort

3 procent: Är tveksam eller vet inte

Så länge planerar de som ska jobba på distans från sommarstugan att göra det:

21 procent: Under en vecka

30 procent:  Under 2–3 veckor

20 procent:  Under 4–6 veckor

8 procent: Under 7–9 veckor

13 procent; Under mer än 2 månader

8 procent: Tveksamma, vet ej

 

Källa: Invest in Halland/Kantar Sifo.

 

Om undersökningen
Under april 2021 samlades data från 1139 yrkesverksamma personer i åldrarna 18–65 år via Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade onlinepanel på uppdrag av Invest in Halland.

Publicerad