Eric Mosley, vd på den amerikanska organisationskonsultfirman Workhuman, hör inte till dem. Han menar istället att kontoret, och den mänskliga direktkontakten, är avgörande för den postpandemiska framtiden.

– I våras gick en mängd Silicon Valley-chefer ut och sa att distansarbete fungerar så bra att anställda kunde få jobba hemifrån för alltid, säger Eric Mosley i en intervju i Fast Company. Med kommunikationshjälpmedel kunde jobbet göras lika effektivt hemifrån, samtidigt som medarbetare slapp pendla och kunde styra mer över sin egen arbetstid.

Men enligt Eric Mosley frågade man sig då inte varför det fungerade så bra. Hur man relativt smärtfritt kunde flytta ut företag på distans, utan att tappa kommunikation och gemensamma kärnvärden. Svaret på han ger på den oställda frågan är att företagen investerat tid och pengar i företagskultur före pandemin, och att det är därför det fungerar. Men inte hur länge som helst.

Mosley hänvisar till en amerikansk Gallupundersökning som visar att anknytningen sakta minskar, att distansarbetare har svårare att sen sin koppling till företagets mål. Produktiviteten kan öka temporärt vid distansarbete, men företagskulturen och samarbetsklimatet blir lidande.

Fyra sätt att förnya kontorskulturen

Så istället för en fortsättning på distanskulturen, tror Mosley på en återgång till kontoret, men att det kan komma att se annorlunda ut. Han ser framtidens arbetsplatser som ställen för möten, kreativitet och där gemensamma värderingar formas. Men då gäller det att företagen tar chansen att omskapa arbetsmiljön inför återgången till det fysiska kontoret. Och då är det några saker man enligt Mosley bör tänka på:

  • Den fysiska miljön: Behovet av nya smittfria miljöer kommer att kvarstå. Låt personalen vara delaktig i omformningen av fikarum, konferenslokaler och mötesrum.
  • Knyt HR och IT hårdare samman med kärnverksamheten för att underlätta för medarbetarna att samarbeta.
  • Uppmärksamma det goda i företagskulturen som gjorde att ni klarade er igenom pandemin. Fira inte enbart bedrifter, utan även egenskaper.
  • Och slutligen, mät inte bara hur bra dina medarbetare jobbar, utan också hur bra de mår.

 

Eric Mosley är CEO och grundare av Workhuman, som tidigare hette Globoforce, ett företag som tillhandahåller produkter inom kommunikation, organisation och HR.

 

Artikeln i sin helhet finns att läsa här.