Per Cedergren, som har sysslat med ledarutveckling i 30 år, bor sedan 2018 med sin fru och sina två tonårsbarn i den amerikanska delstaten Florida. Där driver han bolaget Cimplement som ger rådgivning kring bland annat ledarskap och försäljning.
Per Cedergren– Först såg vi det som en kul grej att testa i något år, men nu är vi skrivna här, jobbar och betalar skatt, säger han över telefon till Akavia Aspekt.

Flytten kan ta tid
Per Cedergren och hans familj har idag ett investeringsvisum som gör det möjligt för dem att vistas under längre tid i landet. För att få ett sådant visum är kravet att man ska investera i ett företag och anställa personal, åtminstone 10 personer.
– Vi har ett 60-tal konsulter och försöker bygga upp något från scratch här, och vi är inte totalt okända på den amerikanska marknaden. Men fortfarande finns merparten av våra kunder i Norden och Baltikum, säger han. Han har de senaste åren varit engagerad i Svensk-amerikanska handelskammaren som har avdelningar i 20 amerikanska stater: först som ordförande i Florida och nu som ledamot i paraplyorganisationens styrelse. Detta, i kombination med de egna erfarenheterna, ger honom en god inblick i hur det är att flytta till och arbeta i USA.
– Många svenskar, jag själv inkluderad, är lite naiva och har inte så bra koll inför flytten till USA. Man tror att det är som att bosätta sig i Spanien, men så är det verkligen inte – kraven är mycket högre och det är mycket krångligare. Vårt visum går ut med jämna mellanrum, vilket innebär att vi måste åka tillbaka till Sverige för att förnya det. Det var extra struligt inte minst under pandemin.

Sök hjälp med det administrativa
Ett av hans råd till svenskar som vill prova på lyckan på den amerikanska arbetsmarknaden är att ta hjälp från aktörer som Svensk-amerikanska handelskammaren eller Business Sweden.
– Man ska inte underskatta vikten av att ta hjälp, och handelskammaren kan ofta tipsa om svensktalande mäklare och jurister som kan ge vägledning kring exempelvis migrationsrätt och skattefrågor, säger han och fortsätter:
– Man ska heller inte underskatta försäkringsdelen – premien kan vara hög på olika försäkringar och det kan initialt bli en kostnad som många förbiser vid flytten. Många tror att det är enkelt att bli framgångsrik entreprenör här, men ekonomiskt är det jämnt skägg: det vi sparar i skatt går åt till försäkringar.

Var redo för annan affärskultur
Per Cedergren tycker också att nyinflyttade svenskar i USA bör vara beredda på att attityden och normerna i det amerikanska näringslivet skiljer sig rejält från den konsensuskultur som i hög grad präglar det svenska arbetslivet.
– I Sverige får man en order av chefen och levererar en lösning ”i linje” med beställningen, en lösning som ofta är bättre. Om man gör likadant i USA blir man förmodligen utskälld av chefen: ”det spelar ingen roll att du gav mig en bättre lösning, eftersom du inte gjorde exakt som jag sa”. På så sätt är det amerikanska arbetslivet mycket mer hierarkiskt, säger han och fortsätter:
– Det är också ett annat fokus på tillgänglighet. Det finns en sketch på nätet om att en chef inom EU får höra att hans anställd måste opereras, och då svarar något i stil med: ”oj, klart att du ska vara ledig”. Den amerikanska chefen säger i stället ”jaha, men då är du tillbaka i eftermiddag?”. Även om jag själv inte har varit anställd i ”Corporate America”, så har jag sett att det ligger något i detta.

Sälj in dig själv
Per Cedergren rekommenderar också svenskar som ska arbeta i USA att vässa sina säljkunskaper, egentligen oavsett ens position och bransch. Det amerikanska näringslivet kännetecknas nämligen av ett säljfokus.
– Vi svenskar är präglade av att Sverige är en ingenjörsnation där det vanligen räcker med att beskriva produkten för att kunden ska förstå och bli intresserad. Detta funkar inte i ”du får 30 sekunder, sälj!”-USA. Här gäller det i stället att basera dina argument på 10 000 superlativ och gärna kvantifiera saker och ting: om du använder denna produkt blir du 36 procent bättre som chef!

Bygg nätverk
Ett annat råd från Per Cedergren är att lägga krut på att bygga ett nätverk. Ett nätverk kan underlätta din framfart i det amerikanska arbetslivet, menar han.
– I det svenska samhällskontraktet ingår något slags grundförtroende, men i USA är det inte på samma sätt, även om det låter generaliserande. Här är utgångspunkten, i princip, att jag inte litar på dig tills att du bevisar din duglighet och pålitlighet. Att ha ett nätverk, att ha någon i bekantskapskretsen som en referens, är viktigt för att skapa förtroende, säger Per Cedergren.
Och möjligheterna för att bygga ett nätverk på amerikansk mark är goda, berättar han. Bara i Florida bor 40 000 svenskar och i USA lever totalt 170 000 svenskar.
– Sedan behöver man förstås inte bara umgås med svenskar, men det kan vara värt att veta att det finns ett starkt svenskt community med en mängd olika aktörer, både i Florida och i många andra delstater, säger Per Cedergren.
Per Cedergren uppmanar svenskar att våga testa att arbeta i USA.
– Det kan ge viktiga erfarenheter just eftersom den amerikanska affärskulturen är så olik den svenska – mer säljig, mer social och mer skjutjärnsaktig på en och samma gång. Nu kanske jag har skrämt bort en del läsare, men mitt huvudbudskap är att man inte ska underskatta komplexiteten och ta hjälp.

3 korta råd från Per Cedergren till dig som vill jobba i USA:

  1. Du behöver ha mycket tålamod. Det är många processer och till exempel visumansökningar tar ofta mycket mer tid än vad de flesta förväntar sig. Tro inte att du kan påverka denna typ av byråkratiska processer.
  2. Tänk på att i USA är det du själv som måste ordna alla dina försäkringar, inklusive sjukvårdsförsäkringar, och du börjar ofta från sämsta tänkbara premien.
  3. Undvik att se USA som enbart ett land. Olika delstater har olika regler, arbetssätt, lagar, skattesatser, och så vidare.

 

Klicka här för att läsa mer om Svensk-amerikanska handelskammaren, SACC.