Erik Fors-Andrée berättar att Go Monday, som grundades 2013, i dag har 18 anställda. I fjol skaffade man för första gången ett fysiskt kontor.
– Där arbetar jag tillsammans med två kollegor. Övriga arbetar var de vill. Även om hemmet är basen för de flesta, är det flera som väljer att arbeta från kaféer, hotellobbyer eller under resor. Distansarbetare förflyttar sig väldigt mycket. Det är en del av kulturen. När vi var som mest geografiskt utspridda fanns vi samtidigt på fyra kontinenter.
Många tycker att det både är spännande, flexibelt och praktiskt att kunna arbeta var och när de vill.
– Men långt ifrån alla är redo för det eller har insett hur ensamt och socialt tungt det faktiskt kan vara att nästan aldrig träffa några kollegor. Vi har därför med det som en del när vi rekryterar personal. Har man en bred vänskapskrets, gärna är ute och träffar vänner och bekanta, är det i allmänhet lättare att fungera i vårt format än om man håller sig lite för sig själv och kollegorna utgör de centrala sociala kontakterna i ens liv.
Teknikutvecklingen gör inte bara att många av oss kan arbeta på många olika platser. Även tiden när jobbet görs blir mer och mer flexibel.
– Dessutom är mångas arbete betydligt mer abstrakt än vad det var för ett antal år sedan. Det blir till exempel allt svårare att veta när ett jobb är klart. Det går alltid att göra rapporten lite bättre eller att jobba bort några buggar till i en kod.
Känslan av en viss gränslöshet både i tid och rum, av att jobbet fortsätter dygnet runt, tror jag är gemensam för många av oss. Inte bara för oss som arbetar på distans.
Samtidigt som jobbet för många är en stor del av dem själva, av deras identitet, är det för andra viktigt att skilja på just jobbet och fritiden.
Jag tror att nyckeln är att sluta se dem som helt separera ting. Vi har ett liv och det består av en mängd olika aktiviteter. Det gäller att försöka att hantera sin egen tid och sin egen energi på ett så bra sätt som möjligt, säger Erik Fors-Andrée.
– En del är att ta kontroll över sin telefon. Ibland behöver man kunna stänga av den och då måste det vara okej att göra det. Man måste respekt för sin egen tid, sin egen gräns.
Som medlem får du cv-granskning
Som medlem i Akavia får du professionell hjälp med ditt cv. Kanske betalar sig din avgift i form av en högre lön.
Så leder du ditt team på distans
Sverige stänger ned och alla som kan arbetar på distans. Men hur leder man ett företag där alla arbetar hemifrån? Hur mår personalen, hur funderar samarbeten och jobbar verkligen alla?
Coronaviruset innebär stora påfrestningar på samhället när de normala rutinerna på kort tid förändrats. Som ledare kan man känna panik när man tänker på hur man ska hantera även de mest vardagliga situationer. Men håller man huvudet kallt kan coronakrisen kanske rent av leda till något gott. Det anser ledarskapskonsulten Erik Fors-Andrée, vd på GoMonday.
– Ledare är tränade att tänka situationsanpassat. Ser man coronakrisen om en situation bland andra blir den inte lika överväldigande, utan en möjlighet att utforska hur ditt ledarskap fungerar i nya situationer.
För de flesta kontorsarbetare är distansarbete inget nytt. De tekniska plattformarna finns och många har god vana av att använda dem när de arbetar hemifrån.
Akavia ger karriärcoachning
Men vad händer med ledarskapet om alla arbetar på distans och om det sker under en längre tid?
Normalt när någon arbetar hemifrån brukar vi inte räkna med samma täta kommunikation som när personen är på kontoret. Vi väntar med vissa saker tills de är tillbaka. Men blir distansarbetet långvarigt måste vi tänka om.
– Som ledare måste man hantera det. Det kan vara att höra av sig till alla i teamet regelbundet. Att ringa och höra hur det är med kollegerna, hur det går och hur de mår. Att hålla en social kanal öppen, kanske skapa ett chatrum med schemalagda fikastuder för att personalen ska kunna säga hej till varandra.
Läs också: Detta säger forskningen om distansarbete
Företagskulturen får inte lösas upp bara för att man inte träffas fysiskt.
– Man får fundera över sitt ledarskap och vilka beteenden som utgör företagskulturen. Går de att tillämpa i på distans, eller behöver man nya sätt att bygga företagskultur?
Hur vet man då att alla jobbar, och inte sitter hemma och tittar på Netflix?
– Det är en utmaning, särskilt för ledare med stort kontrollbehov. Men egentligen fungerar konflikthantering precis som vanligt, bortsett från att man inte träffas. Behöver man prata någon tillrätta gör man de. Precis som när man har medarbetare som arbetar på andra orter.
Läs också: Distansarbetet - Nu tävlar man inte längre med endast lokala förmågor
Att ha vissa möten på distans är inget nytt. Men att ha alla möten på distans kan vara en utmaning för vissa organisationer.
– Informations och beslutsmöten fungerar ofta bra på distans. De kan till och med fungera bättre, då deltagarna ofta är bättre förberedda och mindre pratiga. Kreativa möten är däremot betydligt svårare. Att brainstorma på distans är inte helt enkelt, och de verktyg som finns behöver förbättras. Visst kan man pröva, men anpassa förväntningarna.
Det finns en tendens att överformalisera möten på distans.
– Det som skulle varit en kort avstämning vid någons bord, blir ett inbokat videomöte men flera deltagare. Men krångla inte till det. Det går att videochatta direkt med kolleger utan mötesinbjudningar. Och man kan ju använda telefon, säger Erik Fors-Andrée.
Sju fakta om att leda på distans
- Se till att ni har bra verktyg. Känsliga frågor som rör kund och personal kräver verktyg med högre säkerhet.
- Fundera över hur ditt ledarskap fungerar på distans. Går din vanliga stil att överföra digitalt, eller behöver du hitta på något nytt?
- Distansarbete kan kännas ensamt, så tappa inte bort det sociala. Ha gärna gemensamma videofikastunder, incheckningar och avstämningar.
- Krångla inte till det bara för att ni arbetar på distans. Man måste inte boka möten bara för att fråga om något. Lyft luren.
- Prata med alla i teamet regelbundet. Det är så du kan fånga upp konflikter, problem eller oro.
- Tonfall i mail och chat kan vara svåra att tolka. Ibland hjälper emojis.
- Se till att alla är insatta i företages med distansarbetsrutiner. Om alla är det, har åtminstone något positivt kommit ur coronakrisen.
Källa: GoMonday
Det här får du som medlem i Akavia
Publicerad