AI-verktyg som ChatGPT, Dall-E och Bard är heta diskussionsämnen och många hävdar att generativ AI kommer att förändra arbetslivet i grunden – men nu syns tecken på att svenska företag riskerar att stå kvar på perrongen när AI-tåget börjar rulla. Svenska vd:ar har nämligen varit långsammare än sina internationella chefskollegor på att införa generativ AI inom sina organisationer och företag. Detta framkommer av revisions- och rådgivningsföretaget PwC:s globala enkätundersökning, vars resultat kan sägas utmana den svenska självbilden av att vara en nation i teknikutvecklingens framkant. – Det är ett förvånande resultat, men vi ser att den svenska allmänheten är ganska skeptiskt inställd till generativ AI och det verkar också återspegla sig på företagssidan, säger Fredrik Lundberg, AI-ansvarig på PwC Sverige.
I undersökningen uppger en tredjedel av de globala företagsledarna att deras företag har implementerat – alltså börjat använda – generativ AI under det senaste året, medan bara 18 procent av de svenska vd:arna svarar samma sak. Totalt 16 procent av de svenska vd:arna uppger att de har lagt om teknikstrategin till följd av de nya AI-verktygen, samtidigt som motsvarande siffra bland de globala vd:arna är 31 procent.
– Det finns länder som har lägre implementationsgrad än Sverige, som Tyskland, men där svarade 33 procent att de har ändrat sin teknikstrategi med anledning av generativ AI, vilket visar att de har förstått vikten av det och är på väg framåt. Men många svenska organisationer har inte börjat använda generativ AI, de verkar inte ha någon ambition att göra det och verkar heller inte se värdet av verktygen. Det är en oroväckande varningsklocka för Sveriges konkurrenskraft.
De svenska vd:arnas negativa attityd mot AI sticker ut även jämfört med grannländerna i Norden. I undersökningen uppger 70 procent av de norska vd:arna att generativ AI kommer att kräva att organisationen utvecklar nya färdigheter och arbetssätt de närmaste åren. Motsvarande siffra bland de svenska vd:arna är 46 procent.
– Det är ett genomgående mönster i rapporten. Svenska företag har inte bara lägre implementationsgrad utan de verkar heller inte förstå i vilken utsträckning som generativ AI kommer att påverka organisationen, säger Fredrik Lundberg.
Ett skäl till resultatet kan, enligt Fredrik Lundberg, vara den svenska offentliga debatten som i mångt och mycket har handlat om riskerna med AI och behovet av regelverk.
– Det är givetvis en spekulation från min sida, men jag skulle tro att det har resulterat i en mer passiv och defensiv hållning både hos folket och hos företagsledarna, säger han.
Han tror att EU:s kommande AI-lagstiftning kan få extra stor betydelse i Sverige.
– I Sverige finns en stor efterfrågan på reglering av generativ AI. Normalt brukar reglering anses hämma innovationskraften, men i det här fallet kan det vara så att regelverk behövs för att svenska företag ska känna sig trygga och komma i gång med AI. Det är även viktigt att den privata och den offentliga sektorn arbetar gemensamt för positiv förändring, så att fler förstår betydelsen och värdet av AI.
Är du en chef som vill bidra till att din arbetsplats börjar använda generativ AI? Här är tre konkreta tips från Fredrik Lundberg:
1. När många pratar om generativ AI finns risk att man stressar fram beslut och börjar använda AI även när det inte är motiverat. Därför är det viktigt att vara syftesdriven redan från början: vilka konkreta utmaningar eller affärsfrågor kan AI lösa för oss och, inte minst, uppskattningsvis vilket värde kan detta skapa?
2. Om ledningen inte är så intresserad av att använda AI kan du som enskild chef försöka driva frågan – men förutsättningarna ser förstås olika ut i olika organisationer. Det blir enklare att kommunicera betydelsen av AI till ledningen om du har räknat ut vilket ungefärligt värde som detta kan skapa för er. Även genomförbarheten har betydelse: ligger detta långt fram i tiden eller skulle ni kunna implementera AI i ett specifikt moment inom de närmaste månaderna?
3. När allt fler experimenterar med AI på egen hand kan det finnas behov av en AI-policy, även inom en mindre arbetsgrupp. Den kan ge vägledning kring vilka AI-verktyg och data som får användas samt hur man bör förhålla sig till resultatet. Syftet med en generell AI-policy är att skapa en balans mellan innovation och struktur. Nästa steg blir att utarbeta en strategi som tydliggör hur just ert företag ska arbeta med AI för att skapa värde för ert bolag och er organisation.
Publicerad