Vi har alla stött besserwissern i något sammanhang; personen som har som vana att upp andras tid genom att berätta om sina egna kunskaper, att komma med långa berättelser för att få höra sin egen röst och inte sällan upprepa det som nyss har sagts.
– Det handlar om att framhäva sig själv, något som i högre grad än annars kan lockas fram i meritokratiska organisationer där det är naturligt att jaga möjligheter att visa upp sig och bli sedd. Det finns en anledning till beteendet.
Den allra vanligaste orsaken är dock att besserwissern har låg självkänsla och söker bekräftelse, konstaterar Mattias Lundberg.

Påverkar gruppdynamiken

Besserwisserns beteende leder lätt till irritation, eftersom hans (eller hennes, men en påfallande stor andel besserwissrar är män) långa utläggningar tar upp åhörarens tid. Eller åhörarnas tid för den delen, eftersom en besserwisser gärna gör sin röst hörd under möten.
– Det är förstås inte bra, men vad värre är att gruppdynamiken får sig en törn av detta. En besserwissers kollegor brukar gradvis börja försöka utesluta honom ur olika sammanhang. Det kan då röra sig både om arbetsgrupper och om sociala sammanhang; ”Ska vi verkligen kolla om Sture vill följa på AW ikväll?”.
En annan konsekvens som kan vara allvarlig handlar om beslutsfattande:
– En besserwisser är inte sällan en auktoritet och mycket kunnig inom sitt område. Detta, i kombination med stora självsäkerheten som en besserwisser är mån om att ge uttryck för, gör att det kan vara svårt att ifrågasätta det han säger. Och även om det ofta ligger kunskap bakom, så är det inte säkert att det alltid gör det. Det kan innebära att beslutsunderlagen inte är korrekta, vilket leder till felaktiga beslut.

Ge tillfredsställelse i förväg

Hur ska då en besserwisser på jobbet hanteras?
Enligt Mattias Lundberg är det absolut bästa sättet att förekomma beteendet.
– I ett möte om ekonomiska prognoser kan man säga ”Det är så skönt att vi har Sture här, han kan ju allt om hur man ska tänka kring prognoser”. Då har han redan fått en god dos bekräftelse, och har – i alla fall en stund – fått det behovet tillfredsställt.
– Det man absolut inte ska göra är att fråga ”Är det någon här som kan något om strategier för långsiktig planering?”. Det är ju som att trycka på besserwisserns startknapp.
Och det är fullt tänkbart att få Sture att dra ner på besserwisseriet i längden.
– Som kollega eller chef lär du i och för sig inte kunna påverka det som ligger till grund för beteendet, men själva beteendet går högst sannolikt att förändra. Om det går att få Sture att uppleva att vi andra ser upp till honom och värderar hans kunskaper, så minskar alltså hans behov av vilja briljera. Det gäller att kunna stärka de sidor vi vill ha, och släcka de vi inte vill ha.

Undvikande är kortsiktigt

Ett sätt att hantera en besserwisser som kan ligga nära till hands är att försöka undvika honom. Vilket kan fungera alldeles utmärkt för stunden, men inte i längden.
– I ett tidskritiskt och pressat läge kanske det är precis vad som behövs, eftersom det besserwisserns långrandiga ”tugg” antagligen är både en tids- och energitjuv. Men det är enbart en kortsiktig lösning, precis som alla andra undvikande beteenden.
Gruppdynamiken är en ytterst viktig del av arbetsmiljön i de allra flesta organisationer, och den påverkas alltså när man tar till undvikande och uteslutande.
– Å andra sidan ska man inte blunda för att besserwisseriet i sig kan vara ett arbetsmiljöproblem. I första hand ska man som kollegor försöka hjälpa varandra, men när det blir ett problem för verksamheten, då är det alltid en chefsfråga, säger Mattias Lundberg.

Fyra tips – så hanterar du besserwissern

1. Hitta sätt att bekräfta
Besserwissern drivs med största sannolikhet av ett bekräftelsebehov. Försök att tillfredsställa det behovet genom att berömma hans kunskaper och lyfta fram det han bidrar med.

2. Sätt upp tidsramar för möten
Ett väldigt konkret sätt att undvika att möten drar ut i det oändliga är att bestämma att ni fördelar tiden jämnt mellan deltagarna. Och om någon väljer att inte utnyttja sin tid så får den inte ”ätas upp” av någon annan – utan då kan ni förhoppningsvis avsluta mötet tidigare.

3. Koppla in chefen
När besserwisseriet påverkar för mycket av er verksamhet och stör möjligheterna till en bra gruppdynamik är det viktigt att påtala det för chefen.

4. Undvik konfrontation
En besserwisser kommer inte att erkänna att han har fel, eller be om ursäkt. Det är inte en del av beteendet. Konfrontationen lär dessutom stjäla mycket energi av dig, sannolikt utan att ge någon effekt.