Du har nyligen tagit examen och landat ditt första jobb. Vid kaffemaskinen småpratar du med dina nya kollegor och försöker hitta din plats i gänget. Ansträngningen ska komma att ge utdelning. Bra relationer till kollegorna är nämligen betydelsefullt för ditt framtida välmående på arbetsplatsen. Med det finns något som är av ännu större vikt, visar en studie gjord av forskare vid Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet. Genom strukturerade intervjuer med drygt 100 chefer och 500 medarbetare inom detaljhandeln ville forskarna undersöka kopplingen mellan chefer, medarbetare och kunder – och butikens resultat. Hypotesen var att om ledarskapet är välfungerande skapar det ett gott medarbetarskap vilket ger nöjda kunder och god ekonomi. Men detta visade sig svårt att leda i bevis. Istället fördjupade sig forskarna i hur medarbetarna hade svarat på frågor kring trivsel på arbetsplatsen och kunde konstatera att goda relationer på jobbet var den viktigaste aspekten för att medarbetarna skulle känna arbetstillfredsställelse.
– Den slutsatsen kanske inte direkt är ”rocket science”. Men när vi tittade närmare på vår data såg vi att relationen till chefen var ännu viktigare än relationen till kollegorna. Det var något som stack ut, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde. Att relationen till chefen är extra viktig hänger ihop med chefens inflytande över medarbetarens förutsättningar att göra bra ifrån sig; har man en bra relation till sin chef känner man sig oftast mer erkänd, får bättre stöd och kan påverka sitt arbete i högre grad. Det leder i sin tur till högre arbetstillfredsställelse och större engagemang, berättar han.
– Chefen är organisationens representant gentemot dig som medarbetare. Du kan såklart gå till jobbet och bara fokusera på att få din tilldelade arbetsuppgift genomförd. Men bryr du dig om vart organisationen är på väg och din roll i detta så är din chef det bästa bollplanket och den bästa personen att diskutera med för att få insyn och inflytande.

Hur bra är medarbetare generellt på relationsbyggande med chefen?

– I andra forskningsprojekt tycker jag mig ha sett att medarbetare överlag har ett lite passivt förhållningssätt; många verkar tycka att det är chefens ansvar att få relationen att fungera. Det är som att man sitter lite i baksätet och tycker att det är upp till chefen att man ska motiveras.
Är det inte det då?
– Precis som för alla relationer krävs en insats från bägge parter. Visst, chefen måste bjuda in och vilja ha den här relationen; om chefen inte vill engagera sig i sina medarbetare kommer det inte att gå bra oavsett hur mycket medarbetaren försöker. Jag har genom åren hört chefer som framhåller vikten av att hålla distans till sina medarbetare. Så kan man förstås resonera, men då blir man ganska ensam som chef. Istället bör man se medarbetarna som en resurs som kan göra arbetet för en själv lättare.

Hur skapas en god relation mellan medarbetare och chef?

– En välfungerande dialog är grundbulten. Det handlar om att lyssna på varandra fullt ut och det ska gå åt båda håll; medarbetare ska också kunna påverka chefen. Då blir chefen även mindre ensam i sin roll och måste inte lösa alla problem på egen hand för att sedan sprida sin oändliga visdom.

Vad kan man som medarbetare göra för att närma sig sin chef?

– Jag tror att det mycket handlar om att försöka förstå sin chef och dennes roll: Vad brinner chefen för? Vilka huvudsakliga problem står hon eller han inför? Och på vilka sätt skulle jag kunna hjälpa till? Var lyhörd för vad som gör chefen stressad. Om du har tio egna idéer är det kanske inte den bästa av dem som kommer att landa utan den som löser det problem chefen står inför just nu.

Hur ser du på risken att man framstår som inställsam?

– Den risken finns naturligtvis, särskilt i Sverige där vi tycker att det är lite fult att ”slicka uppåt”; i USA är det inga konstigheter. Ens utsträckta hand till chefen bör bygga på att man vill bidra till organisationen och komma framåt i sitt arbete. Men det kan säkert finnas misstänksamhet från kollegor och jag tror att det är viktigt att komma ihåg att chefen bara är en av flera personer på jobbet som det är värdefullt att ha en god relation till. Det är ju ganska mycket jantelag i Sverige så man får balansera för att hitta rätt.

Vad betyder relationen till chefen när det gäller chansen att bli befordrad?

– Det finns mycket forskning som stödjer teorin att en god relation till chefen kan hjälpa dig framåt i karriären. För att ta steg uppåt i hierarkin behöver man ha en förespråkare som har inflytande i organisationen. Där spelar chefen en viktig roll.


I valet mellan att äta lunch med chefen eller lunch med kollegorna: vad ska man välja?
Thomas Andersson

– Både och. Jag tror inte att man bara ska tänka strategiskt och välja bort sina kollegor – de är också viktiga för ditt välmående på jobbet. Men man kanske ska försöka att någon gång också luncha med chefen. Det kan vara lättare sagt än gjort på vissa arbetsplatser där chefen sitter på ett annat våningsplan som gör det svårt att komma i kontakt. Generellt är detta något som organisationer bör fundera på: att inte göra distansen mellan chefer och medarbetare större än den måste vara.

Hur nära bör man komma sin chef?

– Blir man för mycket kompis kan det nog bli besvärligt. Chefen är trots allt den person som ska bedöma dig och sätta din lön – så att hänga tillsammans på paddelbanan är kanske inte rätt väg att gå. Det är arbetsplatsen som bör vara den huvudsakliga arenan för att utveckla relationen. Men det hindrar inte att man ändå kan ha en bra kontakt och givande diskussioner ihop.