Det finns en utbredd rädsla på många svenska arbetsplatser. Det hävdar forskaren Louise Bringselius, och menar att det har blivit värre med åren.

Louse Bringselius – Man är rädd för att uttrycka sina åsikter, eftersom man upplever att det finns risk att både bli missgynnad karriärmässigt och att bli illa sedd av sina kollegor, säger hon.

 

På sådana arbetsplatser saknas det psykologisk trygghet, det vill säga att det råder ett klimat där människor upplever att det är riskabelt att dela med sig av misslyckanden, slå larm om missförhållanden eller presentera idéer.

Men det handlar inte enbart om en risk att bli bestraffad, utan även om vad som uppmuntras och belönas.

– Det är alltför många organisationer i dag som premierar följsamhet och tystnad. Både bland medarbetare och chefer. Har man dessutom som vana att ta in vänner eller tidigare kollegor som chefer så skapas lätt en känsla av att alla chefer håller ihop, och tystnadskulturen får ännu större fäste i organisationen.

En av anledningarna till en bristande psykologisk trygghet i en organisation är idén om att en stark kultur är en enhetlig kultur, menar Louise Bringselius.

– Men så är det ju absolut inte. Alla måste inte tycka lika. Inom en organisation är det nödvändigt att kunna hantera en mångfald av åsikter, och det är givetvis en fördel att det finns olika perspektiv. Det är inte ovanligt att tänka att man ska rekrytera en person som ”passar in i gruppen”, men det kan lätt leda till en likriktning, säger hon.

En stark kultur välkomnar olikheter, slår hon fast. Och en trygghet att säga vad du tycker betyder inte att du alltid kommer att få som du vill.

För att vända utvecklingen i organisationer med en tystnadskultur krävs det att man är beredd att arbeta med såväl beteenden som strukturer. Huvudansvaret för att skapa förutsättningar för psykologisk trygghet ligger därför generellt hos cheferna, men även enskilda medarbetare har möjligheter att bidra.

– Börja med att utgå från vad det innebär att vara en bra kollega. Kan du tro på andras förmågor, även hos de som är annorlunda än du själv? Kan du möta deras åsikter med nyfikenhet och öppenhet istället för att punktera dem?

Forskning visar att man omedvetet brukar tänka att ens egna uppfattningar och värderingar är bättre än andras, så det krävs en stor dos ödmjukhet för att ha en öppen attityd på det sättet.

– Något annat du kan göra för att bidra till ett bättre företagsklimat är att säga ifrån när kollegor kränks, men också ge feedback till chefen. Det kan stärka arbetsrelationerna, för genom att kommunicera öppet och konstruktivt kan du bygga förtroende och medverka till en positiv arbetskultur.

Det finns ett antal vinster med en ökad psykologisk trygghet på arbetsplatsen, konstaterar Louise Bringselius.

– Det handlar till att börja med om att människor mår dåligt i en miljö med en utpräglad tystnadskultur. Detta får förstås också konsekvenser för verksamheten, eftersom rädsla gör att vi krymper och inte kan använda hela vår tankeförmåga.

Trygghet stimulerar istället nytänkande och kreativitet, samtidigt som det blir minskad risk för allvarliga missöden.

– När det finns ett klimat som gör att de anställda vågar berätta om misstag som begås – för misstag kommer man aldrig undan – så kommer ökar chansen väsentligt för att de inte ska upprepas, säger Louise Bringselius.

Läs mer i Louise Bringselius bok ”Psykologisk trygghet – att välkomna den som utmanar”.