Enligt mer än var tredje person är en negativ attityd det som de irriterar sig på mest hos sina kollegor. Det visar en undersökning som Akavia har gjort bland sina medlemmar.
Resultatet visar även att kvinnor i högre grad än män irriterar sig på kollegor som låter andra ta en större arbetsbörda. It-akademiker irriterar sig i första hand på kollegor som saknar respekt för andras tid. Och kollegor som pratar högt är det som främst irriterar personer som är 60 år eller äldre.
Här hittar du mer läsning om vad din profession stör sig på
Läs mer: Högljudda samtal irriterar ekonomer
Läs mer: Fel attityd irriterar jurister
Läs mer: Det här irriterar sig samhällsvetarna på hos kollegorna
Läs mer: It-akademiker irriteras av dåligt samarbete
Läs mer: Personalvetare irriterar sig på härskartekniker
Läs mer: Brist på respekt irriterar kommunikatörer
Hantera irritation på jobbet innan det blir ohanterligt
Text: Björn Englund 14 december 2020
Köksslarv, fjäsk, högljudda personliga telefonsamtal eller en undanglidande attityd till arbetsuppgifter. Det finns gott om anledningar att bli irriterad på kollegerna. Men hur bör man hantera det?
Att irritera sig på kolleger är inget ovanligt eller ens konstigt. Vi tillbringar större delen av vår vakna tid tillsammans med människor vi inte själva valt att umgås med. Samtidigt ska vi försöka göra karriär eller åtminstone utföra vår jobb efter bästa förmåga. Mycket står på spel, och då är det lätt att irritationen tar över när någon bryter mot det som du uppfattar som acceptabelt beteende. Man blir helt enkelt sur.
Effektiv hantering av irritation på jobbet
I boken Bättre relationer på jobbet, försöker författarna Charlotte Cronqvist och Alexander Rudenstam bena ut hur man ska hantera irritation på jobbet.
Ett viktigt budskap är att inte sopa under mattan, utan att tala med varandra innan vad det nu är blir ett stort problem. Så långt håller nog de flesta med. Men det är inte riktigt så enkelt.
Det är till exempel inte optimalt att hantera irritation när man är irriterad. Risken är då att man inte kan behålla lugnet och att situationen då lätt eskalerar. Bättre att avvakta en stund och ta upp det när man lugnat ned sig.
Istället för att anklaga någon, kan man berätta hur man själv reagerar på smutsig disk, privata telefonsamtal eller vad det nu är.
– Det kan också vara nyttigt att fundera på varför man blir irriterad, säger Charlotte Cronqvist i en intervju i tidningen Du och jobbet. Om du upplever att en kollega smickrar in sig hos chefen, handlar det egentligen om att du själv känner dig osedd på jobbet?
Jobbsaker vi irriterar oss på
- Diskmarodören. Slarv i kök och gemensam personalutrymmen är ofta orsak till irritation. Din mamma jobbar inte här.
- Sjusovaren. Att någon alltid kommer lite för sent, både till jobbet och till möten, tär på människokärleken.
- Fjäskisen. Att fjäska för chefen väcker ofta irritation hos övriga arbetsgruppen.
- Baktalaren. Att ventilera missnöje utan att våga ta upp det med den det gäller. Extra irriterande om det gäller chefen och kombineras med punkten ovan.
- Ordningsmartyren. Överdrivet upprätthållande av ordning i kombination med självpåtaget martyrskap är inte populärt.
- Neggot. Att alltid lyckas inta en negativ attityd oavsett vad ni håller på med. Irriterande!
Det här får du som medlem i Akavia
Publicerad