Ulrika Selderman, etikansvarig på Trafikverket, berättar att en av de främsta utmaningarna med antikorruptionsarbetet är att få alla att inse att det inte är något som man kan bli klar med.
Ulrika Selderman– Det måste vara ett pågående arbete, både i form av att se till att hålla kunskaperna fräscha och att vara uppmärksam på misstänkta beteenden eller händelser. Det kan helt klart vara tufft för den enskilda medarbetaren, som ofta har mycket att göra och känner krav från många olika håll, säger hon.
En annan utmaning, som hänger ihop med kunskapsnivån, är att vara medveten om att det finns många olika typer av korruption.
– Spontant kan det förknippas med ”en bunt sedlar under bordet”, men mutor och andra grova överträdelser är tack och lov ytterst sällsynt. Det kan istället finnas betydligt större risk för att det förekommer exempelvis någon form av svågerpolitik eller vänskapskorruption. Sådant som kan kännas lite ofarligt – ”jag hjälper ju bara en kompis” – men som är helt oacceptabelt.
På Trafikverket har de också en speciell utmaning i och med att de väldigt ofta har att göra med en bygg- och anläggningsbranschen – en bransch som har rykte om sig att vara hårt ansatt av korruption.
– Det kan till och med ligga organiserad brottslighet i bakgrunden, något som gör det extra svårt att komma åt. Men vi har påbörjat ett arbete i samverkan med andra myndigheter för att kunna hantera riskerna som följer med den branschen, säger Ulrika Selderman.
När det gäller arbetet mot korruption inom den egna myndigheten berättar hon att det kan delas upp i tre skilda steg: förebygga, upptäcka respektive åtgärda.
– Det i särklass viktigaste steget är att förebygga. Vi utbildar regelbundet alla medarbetare i etik och moral, och trycker mycket på de sex principerna i den statliga värdegrunden. [se faktaruta]
I grund och botten handlar det om att försöka skapa en värderingsstyrd organisation, konstaterar hon.
– Varje medarbetare ska agera utifrån de värderingar som är viktiga för oss. Om det istället skulle vara en regelstyrd organisation så skulle vi behöva regler för alla möjliga situationer. Och då hamnar man lätt i attityden att ”är det inte förbjudet så är det tillåtet”.
Men givetvis har de en del grundläggande riktlinjer inom området.
– Det handlar bland annat om vilka arrangemang och bisysslor våra medarbetare ska undvika. Vår uppförandekod är viktig också, den är en del av anställningsavtalet.
Uppförandekoden kommer också gå att hitta i den app som Trafikverket har tagit fram.
– Appens fokus är den statliga värdegrunden, och den rymmer bland annat riktlinjerna kring dessa frågor och en fyllig FAQ-sektion. Det finns också tydliga uppgifter om vem man kan kontakta – till exempel mig – om man känner sig villrådig i en viss situation.
– Det är praktiskt att kunna få ett snabbt svar, men appen har även ett symbolvärde gentemot medarbetarna: den visar tydligt hur stor vikt vi lägger vi detta, säger Ulrika Selderman.

På Försäkringskassan arbetar områdeschefen Christina Engbrink och hennes team med dessa frågor. Hon berättar att det kommer in cirka 400 anmälningar per år om olika överträdelser och misstänkt brottslighet till internutredarfunktionen.
– Det rör sig bland annat om misstänkt dataintrång, annan brottslighet och olika tjänsteförseelser. För närvarande har vi ett extra fokus på att dataintrången måste upphöra. Det kan handla om allt från att man är lite nyfiken på ett ärende som rör en bekant till att man har blivit ombedd av någon att söka information i våra system, vi ser mycket allvarligt på detta.
Grövre typer av korruption, till exempel infiltration, har inte konstaterats på förhållandevis länge.
– Men vi är såklart medvetna om att just infiltration kan vara väldigt svårt att upptäcka.
Det operativa ansvaret för att myndigheten inte utsätts för korruption ligger hos ansvarig chef som därmed utgör första ansvarslinjen. Internutredarfunktionen är sedan andra ansvarslinjen.
– Vi ansvarar för att övergripande analysera risker för korruption, och arbetar förebyggande mot korruption och med interna överträdelser, säger Malin Kärnestam, regelefterlevnadsansvarig på Försäkringskassan.
Den granskas i sin tur av den tredje ansvarslinjen, internrevisionen.
– Det finns därmed en gedigen kontrollfunktion inom myndigheten, och ovanpå detta ligger dessutom media – som ofta gör noggranna kontroller av oss och andra myndigheter.
När det gäller verktyg i arbetet mot korruption har Försäkringskassan – utöver den lagstadgade visselblåsarfunktionen – bland annat obligatoriska utbildningar inom området.
– Vi arbetar just nu med en helt ny webbaserad utbildning om korruption för chefer. Tanken är att den ska kunna ge dem nya insikter om vad de själva kan bidra med i sin chefsroll, säger Malin Kärnestam.
Försäkringskassan har också en robust säkerhetsorganisation med väl utarbetat medarbetarskydd vilket också bidrar till att minska sårbarheten.
– Myndigheten har även under året också aktivt arbetat med att öka förmågan att identifiera korruptionsrisker genom informationsinsatser till Försäkringskassans ledningsgrupper, på korruptionsseminarier och i arbetet med riskanalyser, säger Mark Sayar, regelefterlevnadsansvarig på Försäkringskassan.