Att det finns spetskunskap inom företaget kan vara avgörande för att nå framgång. Men i lika hög grad behövs medarbetare med bred kunskap. Det räcker sällan med antingen specialister eller generalister, utan de är beroende av varandra. Det är när de samverkar som det kan bli riktigt bra.
Det konstaterar Petronella Barvaeus, medgrundare av konsultbolaget Maniola, som har egen erfarenhet av de båda olika rollerna.
– När jag började arbeta med digital kommunikation för snart 20 år sedan var det ett relativt smalt område, så det blev naturligt att vi som arbetade med det såg oss som specialister. Jag har hållit mig kvar inom det området, men på ett organiskt sätt blivit generalist istället, berättar hon.

Behöver inte välja bort

En av anledningarna är att digital kommunikation har blivit så oerhört diversifierat under de senaste decennierna, och att varje delområde har sina specialister.
– Du kan till exempel vara specialist inom webbanalys, SEO eller UX-design. Men det är så krävande att du är mer eller mindre tvungen att välja bort andra områden. Och det vill inte jag göra.
En av de saker som hon uppskattar med att vara generalist är just detta, att hon slipper välja.
– Jag får ha ett holistiskt perspektiv, vilket gör att jag kan hålla samman de olika specialister vi har. Jag får koppla ihop olika kompetenser, arbetssätt och infallsvinklar. Det är otroligt givande!
Något annat som hon gillar med rollen är att den har en tydlig social sida.
– Att sammanföra människor för att nå vissa mål är inget som kan göras mekaniskt eller förväntas ske med automatik. Nej, här får man lyssna in och hantera varje individ. Samtidigt är jag verkligen ingen superminglare som älskar att träffas och umgås med hundratals människor – det är något helt annat.

Viktigt att sätta gränser

En utmaning med generalistrollen är att det kräver en god dos självledarskap.
– Att-göra-listan tenderar att aldrig ta slut. Det gäller framför allt om man har svårt att avgöra var rollen börjar och slutar. Det är viktigt att sätta gränser, annars har du svårt att undvika en tärande känsla om otillräcklighet, säger Petronella Barvaeus.
Dessutom gäller det att kunna konsten att prioritera.
– Det är lätt att prata om att ge uppgifter låg eller hög prio, men när det kommer till kritan har de flesta svårt att prioritera ner saker.
Hon tipsar om en modell för att lättare kunna göra prioriteringar på riktigt:
– Gör en enkel fyrfältare med stor respektive liten insats på den ena axeln, och stor respektive liten effekt på den andra. Placera ut uppgifterna som lappar i de olika rutorna, och direkt får du en vägledning till i vilken ordning de ska hanteras, säger hon.

Fyra styrkor

Petronella Barvaeus om generalistens främsta fördelar:

  1. Skapar grogrund för idéer
    ”Den som har ett brett, holistiskt perspektiv har lättare att tänka sig många olika lösningar och låta oväntade saker mötas. Det är då nya idéer och innovation uppstår.”
  2. Bygger broar
    ”Att främja samarbete och undvika att arbeta i silor är en utmaning som många företag har arbetat med ett bra tag. Generalisten kan fungera som ett slags ’språkrör’ mellan specialister i organisationen och se till att de fungerar tillsammans.”
  3. Anpassar sig efter behov
    ”Som generalist behöver du vara flexibel och anpassningsbar, så att du kan fokusera på det som behövs för stunden. Det här har blivit viktigare nu när förändringstakten har ökat, så förmågan att ställa om ger dig en möjlighet att hålla dig relevant och anställningsbar.”
  4. Brädar AI
    ”Dagens AI-lösningar används i första hand som generalister, där specialisten behöver addera sin kunskap eller kvalitetssäkring. Men AI kommer att i allt högre grad ersätta vissa specialistkompetenser, åtminstone de uppgifter som utförs mekaniskt, regelbaserat och objektivt – just det som AI är bra på. Men många generalistuppgifter kräver en hel del mänsklig mjuk kompetens, vilket den artificiella intelligensen istället är riktigt dålig på.

Det här krävs

  1. Självledarskap
    I viss utsträckning kan din chef hjälpa dig att prioritera arbetsuppgifterna som generalist, men du behöver också kunna ta stort ansvar för det själv – annars kan rollen bli övermäktig.
  2. Prestigelöshet
    Det handlar också om att kunna veta vad som är ”tillräckligt bra” i sammanhanget. Och att vara nöjd med att inte gå längre än så.
  3. Nyfikenhet
    Det är viktigt att vara nyfiken på vad som händer både inom och utanför företaget – ett ”growth mindset” som gör att du kan växa kontinuerligt i din roll. Du bör också ha en empatisk förmåga så att du kan sätta dig in i olika perspektiv.
  4. Erfarenhet
    Generalistrollen kan vara svår att axla tidigt i karriären. Åtminstone underlättar det väldigt mycket att ha fått erfarenhet från olika områden, och gärna arbetat som specialist själv.