Thomas Jordan har arbetat med konflikter i 30 år, bland annat som lärare och forskare på Göteborgs universitet. Det är bakgrunden till att han har tagit fram några chatbotar som ska kunna hjälpa till vid konflikter, berättar han.
– Har man kunskap som är nyttig för andra så ska man dela med sig av den. Det är något som ligger djupt inom mig. Så när en person som är mer it-kunnig än jag tipsade mig om hur lätt det är att göra egna GPT:er i ChatGPT blev jag lockad att använda tekniken för kunskapsförmedling, säger Thomas Jordan.
En GPT är en språkbaserad AI-modell, och det är två saker som gör att den egna GPT:n skiljer sig från ChatGPT: instruktioner och källmaterial.
– Jag har bland annat instruerat den att inte automatiskt komma med den typ av förnumstiga råd som ChatGPT så snabbt levererar. Och när den ställer frågor ville jag att den skulle ta en fråga i taget och vänta på svar, istället för att – som i normalläget – rada upp en lista med frågor.
Laddad med eget material
Nästa steg var alltså att ladda upp det källmaterial som chatboten skulle utgå från i dialogen.
– Jag har lagt in en hel del av mitt eget material kring konflikter som jag tagit fram genom åren. Jag lade också till förslag på bra frågor att ställa. Jag tycker att det verkar fungera bra, om inte annat för att jag ofta känner igen hur den resonerar och vilka råd den ger – det är helt klart hämtat från mina källor, säger Thomas Jordan.
Han konstaterar att även ChatGPT i sig kan vara en relativt bra samtalspartner.
– Du får rätt användbara svar med den också. Men det finns en stor risk att den svävar ut åt något håll som inte är relevant, eller bara konstigt, eftersom den bygger sina kunskaper på alla källor den kan komma åt. Inklusive de som inte är speciellt bra eller trovärdiga.
Nytta genom dialog
Thomas Jordan har skapat tre chatbotar som är inriktade på konflikter i arbetslivet, bland annat en som heter ”AI Konfliktvägledare”.
– Den är tänkt att användas av personer som själva är i konflikt med andra. Du får börja med att beskriva din situation och kan sedan föra ett slags samtal i chatten för att få råd om du kan hantera den.
Han understryker att det, i likhet med all användning av ChatGPT, ger som mest nytta när du just ser till att ha en dialog med AI-boten.
– Att bara ställa en fråga och förvänta sig bra svar, som när du googlar, kommer inte ge särskilt mycket värde. Fyll på med information och ställ följdfrågor, exempelvis om hur du kan inleda ett samtal med personen du är i konflikt med, hur den personen kan tänkas reagera och be gärna boten komma med andra alternativ. Den kommer aldrig tröttna på att vilja hjälpa dig, det är en stor fördel med de här robotiserade lösningarna.
Mänsklig rådgivare bättre
Thomas Jordan konstaterar att det inte går att förvänta sig samma resultat som om man hade vänt sig till en professionell mänsklig rådgivare.
– Den är inte lika bra som jag på att hantera konflikter, så är det. Jag skulle kunna föra ett annat resonemang, mer inkännande och individanpassat, än vad en bot av det här slaget kan göra. Men minst 99 procent av alla som är i en sådan här situation kommer inte att kontakta mig eller någon av mina kollegor. Med andra ord: om alternativet är att inte göra något alls så kan det vara klart värdefullt att åtminstone chatta med en specialiserad AI-bot.
Bollplank för bättre underlag
En viktig poäng med chatbotarna är att den som befinner sig eller är på väg in i en konflikt tar sig tid att tänka över situationen och samla sina tankar, menar Thomas Jordan.
– Att reflektera över konflikten kommer att vara mycket värt. När du sedan använder chatboten kommer du dessutom antagligen att få frågor som leder dig till nya tankar och insikter. Den kan vara ett bollplank som ger dig ett bättre underlag för att gå vidare med situationen.
Han tror inte att det finns någon risk för att du får förslag som är rent destruktiva av hans chatbotar, men att det som vanligt gäller att filtrera svaren genom ens eget sunda förnuft.
– Tänk igenom de förslag du får, och använd dig av det som du tycker verkar vettigt och relevant. Precis som du måste hantera all rådgivning och information som skapas av en AI-lösning, säger han.
Tre digitala vägledare
Det här några av de chatbotar som Thomas Jordan har skapat:
AI Konfliktvägledare
För dig som har en begynnande eller redan utvecklad konflikt med en eller flera andra personer. Du kan beskriva din situation, få ett antal bra frågor och få förslag på hur du kan hantera situationen.
AI Konflikthandledare för chefer och HR
Du som är chef, HR-specialist eller organisationskonsult kan beskriva en arbetsplatskonflikt, besvara fördjupande frågor och få förslag på möjliga åtgärder för en handlingsplan.
Konsult för robusta samarbetskulturer
Här kan du få sakkunnigt stöd för att identifiera åtgärder och strategier som just din organisation kan använda för att bygga en robust samarbetskultur. Beskriv din arbetsplats, ditt företag, din förvaltning eller annan typ av organisation och ställ ett antal frågor till chatboten.
Du hittar dem på chatbotar.thomasjordan.se.
Publicerad